Chiar dacă achiziționarea mașinilor second hand este o variantă mai accesibilă decât cumpărarea unei mașini noi din reprezentanță, în unele cazuri te poți trezi cu cheltuieli suplimentare. Fraudarea kilometrajului și daunele ascunse sunt scenarii comune pe piața mașinilor rulate, ceea ce înseamnă că de multe ori mașinile second-hand vin la pachet cu costuri ridicate de întreținere, probleme mecanice ocazionale și probleme de siguranță.
Astfel, una din șapte mașini la mâna a doua din România are kilometrajul dat înapoi, ceea ce sugerează că fraudarea odometrului este o practică relativ obișnuită, iar șoferii ar trebui să fie în gardă atunci când cumpără un vehicul. Cea mai mare șansă de a fi înșelat o aveți atunci când cumpărați o mașină de până în 24.700 de lei – 15,4% dintre vehiculele din această categorie de preț au avut kilometrajul dat înapoi.
„Cumpărătorii care caută o mașină mai ieftină se expun unui risc considerabil mai mare de a da peste fraude care implică kilometraj dat înapoi. Cumpărarea unui vehicul scump cu kilometraj fals va avea ca rezultat cheltuieli neprevăzute uriașe și o valoare reziduală deteriorată semnificativ”, spun cei de la firma carVertical.
Dintre toate mașinile care au costat între 24.700 și 49.300 de lei și care au fost verificate de carVertical în România, 14,1% au avut kilometrajul dat înapoi. Pentru o mașină cu kilometraj modificat nu numai că veți avea o valoare mai mică, dar va fi dificil să-i planificați reviziile.
Vehiculele care costă peste 222.000 de lei sunt cele mai sigure – doar la 10,3% li s-au falsificat kilometrajul. Totuși, acesta este un procent mare și șoferii care-și permit acest fel de autoturism riscă să piardă zeci de mii de lei din cauza unui odometru falsificat.
Jumătate dintre mașinile din România au suferit daune în trecut
În România este și mai greu să evitați mașinile care au în istoric înregistrări de daune. 40,9% dintre cele care costă până în 24.700 de lei au fost implicate într-un accident ori au suferit alte daune în trecut. Vehiculele mai scumpe au șanse și mai mari de a fi deteriorate.
„Chiar dacă la nivel declarativ cele mai ieftine mașini au cele mai puține daune, acest lucru poate fi explicat prin faptul că șoferii de mașini mai ieftine sau mai vechi tind să ignore loviturile și zgârieturile minore. Pe de altă parte, proprietarii de mașini mai scumpe își declară de obicei toate daunele la asiguratori”, explică specialiștii carVertical.
Vehiculele care costă peste 222.000 de lei au cele mai multe avarii – 51,1% dintre mașinile din această categorie au suferit un accident în trecut.
Experții auto susțin că un vehicul care are daune anterioare poate avea probleme mecanice sau probleme de siguranță, ambele putând duce la facturi substanțiale de reparații. De aceea este important să verificați temeinic o mașină înainte de a o cumpăra. (D.R.)