La nivel național, a fost instituită linia telefonică Telverde SOLVIT – 0800.672.507 pentru a veni în sprijinul cetățenilor și companiilor care își desfășoară activitatea în alte state ale Uniunii Europene și care se confruntă cu probleme în exercitarea drepturilor legitime, cauzate de faptul că o autoritate publică nu se conformează legislației europene.
Pentru ca SOLVIT să poată interveni în soluționarea unei probleme cauzate de încălcarea dreptului UE, plângerea trebuie să îndeplinească următoarele criterii: să fie vorba de o încălcare a legislației UE de către o autoritate publică a unui stat membru al UE/SEE; să existe un element transfrontalier (problema sesizată să implice două state membre, să nu fie pur internă); să nu fi fost demarată o procedură judiciară în vederea soluționării.
SOLVIT nu se ocupă de problemele survenite la nivelul întreprinderilor sau între consumatori și întreprinderi și nici de plângeri la adresa instituțiilor UE. Totodată, SOLVIT nu intervine între angajator și angajat sau când există proceduri judiciare în curs. Pentru a se adresa SOLVIT, petenții trebuie să se confrunte cu o problemă reală, în care legislația europeană a fost aplicată în mod necorespunzător. Dacă la evaluarea cazului nu este identificat acest element, petiția nu poate fi tratată prin SOLVIT. Dacă solicitarea transmisă vizează doar solicitări de informații și nu o problemă concretă de încălcare a dreptului UE, atunci cetățenii pot beneficia de serviciile Europa Ta – Consiliere.
Prin urmare, SOLVIT îndeplinește un rol de intermediar: colectează plângeri și se ocupă de aplicarea incorectă a prevederilor europene. Domeniile cel mai frecvent tratate sunt: recunoașterea calificărilor profesionale ori a diplomelor în alte state membre; securitate socială (exemplu: calcularea pensiilor atunci când un cetățean a lucrat în două sau mai multe state membre); libera circulație a persoanelor (obținerea permiselor de ședere, controlul Ia frontieră etc.); înmatricularea autovehiculelor și permisele de conducere; accesul pe piață al produselor și serviciilor; impozitarea.
Formularea unei solicitări se poate efectua prin: formularul electronic de reclamație (http://ec.europa.eu/solvit/submit-problem/index_ro.html); e-mail, fax sau poștă, cu ajutorul formularului de reclamație scrisă. Petenții pot contacta SOLVIT prin intermediul TELVERDE 0800.672.507, disponibil din orice rețea de telefonie fixă sau mobilă, de luni până vineri, în intervalul orar 9-16, sau la adresa de e-mail: solvit@mae.ro. (D.R.)