Până în octombrie anul trecut, liberalul Titinel Ursu a fost membru al Consiliului Local al comunei Fălciu. Pe 17 octombrie 2023, el a devenit consilier județean, după ce, la alegerile locale din 2020, fusese înscris pe lista supleanților Partidului Național Liberal (PNL) pentru funcția de consilier județean. Acum, Titinel Ursu se confruntă cu o mare problemă, de vreme ce a pierdut definitiv procesul cu Agenția Națională de Integritate (ANI), care l-a acuzat de incompatibilitate.
În octombrie 2021, ANI a constatat că Titinel Ursu s-a aflat în conflict de interese administrativ întrucât în perioada exercitării mandatului de consilier local a votat concesionarea prin licitație a unui teren extravilan în suprafață de 27,10 ha aparținând domeniului privat al comunei Fălciu. Ulterior, a fost derulată procedura de licitație, iar unicul ofertant, respectiv firma la care Ursu era asociat împreună cu fratele său, a și câștigat. La data de 27 aprilie 2020, consilierul a semnat cu seninătate contractul de concesiune încheiat cu Primăria Fălciu pe durata a cinci ani. Ca urmare, societatea sa a încasat de la APIA sume impresionante, de ordinul milioanelor de lei.
Titinel Ursu a încălcat astfel prevederile art. 228, alin. (1), lit. a) și c), și alin. (2)-(5) din O.U.G. nr. 57/2019, potrivit cărora: „Regimul general aplicabil conflictului de interese pentru aleşii locali. (1) Alesul local aflat în conflict de interese în condiţiile prevăzute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare, are obligaţia să se abţină de la emiterea sau participarea la emiterea ori adoptarea actului administrativ, de la încheierea sau participarea la încheierea actului juridic respectiv, care ar putea produce un folos material pentru sine sau pentru:
a) soț, soție sau rude ori afini până la gradul al II-lea inclusiv;
c) o societate la care deţine calitatea de asociat unic ori funcţia de administrator sau de la care obţine venituri.
d) o altă autoritate din care face parte;
f) asociație sau fundație din care face parte
(2) În exercitarea funcţiei, consilierul local sau consilierul judeţean aflat în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) are obligaţia să anunţe la începutul şedinţei consiliului local, respectiv a consiliului judeţean interesul personal pe care îl are la adoptarea hotărârii respective, anunţ care se consemnează în mod obligatoriu în procesul-verbal al şedinţei.
(3) Ulterior anunţării interesului personal, consilierul local sau judeţean nu mai este luat în calcul pentru cvorumul necesar adoptării hotărârii consiliului cu privire la care acesta şi-a anunţat interesul şi nu are drept de vot la adoptarea acestei hotărâri.
(4) Actele administrative emise ori adoptate sau actele juridice încheiate cu încălcarea prevederilor alin. (1) sunt lovite de nulitate absolută în condiţiile Legii nr. 176/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Fapta aleşilor locali de a încălca prevederile alin. (1) şi legislaţia în materie privind conflictul de interese constituie abatere disciplinară şi se sancţionează cu diminuarea indemnizaţiei cu 10% pe o perioadă de maximum 6 luni”.
Titinel Ursu a atacat raportul de evaluare al ANI în instanța de contencios administrativ a Curții de Apel Iași, care, la data de 23 mai 2022, a decis să respingă cererea sa ca neîntemeiată. Liberalul a atacat în zadar soluția cu recurs la instanța supremă. ”Detalii soluţie: Respinge recursul formulat de reclamantul Ursu Titinel împotriva Sentinţei nr. 65/2022 din 23 mai 2022 pronunţate de Curtea de Apel Iaşi – Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal, ca nefondat. Definitivă. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei, conform art. 402 din Codul de procedură civilă, astăzi, 6 februarie 2024”.
În încheiere, să mai spunem că, potrivit legislației, „persoana față de care s-a constatat existența conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcția ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”. (D.R.)