În rândul conducătorilor auto circulă numeroase zvonuri că ar avea mai multe drepturi decât cele cunoscute de toată lumea și că ar putea să-i „sperie” pe oamenii legii dacă le cer anumite documente atunci când sunt opriți. Lucrurile nu stau deloc așa.
Conducătorii auto au multe obligații în trafic, însă au și drepturi. Nu de puține ori, ei sunt nemulțumiți de sancțiunile polițiștilor de la Rutieră și încearcă prin orice mijloace să scape de amendă. Într-adevăr, omul legii are anumite obligații și trebuie să respecte anumite proceduri, dar asta nu înseamnă că șoferul depistat cu abateri va scăpa basma curată.
De exemplu, unii se urcă la volan deși nu au fără permis sau după ce au consumat alcool, crezând că, dacă vor merge regulamentar, Poliția nu are dreptul să-i oprească. Este total greșit deoarece oamenii legii pot opri mașini în trafic chiar dacă șoferii nu au încălcat nicio regulă rutieră.
„Este o simplă recomandare de a nu se opri mașinile fără motiv, dar în niciun caz nu este interzis. Dacă o mașină este furată sau circulă cu numere false, nu ai cum să afli decât dacă o verifici! Mai mult, dacă un șofer circulă regulamentar, dar fără permis, asta înseamnă că poate merge așa la infinit? Același lucru este valabil și pentru un șofer care se urcă la volan dacă este băut”, spun polițiștii.
Alți șoferi, atunci când sunt surprinși de aparatul radar, încearcă să scape și solicită să vadă filmarea cu momentul în care sunt înregistrați cu o viteză mai mare decât cea legală. Acest lucru este interzis, singura lor șansă de scăpare fiind să conteste în instanță.
Totodată, pe anumite site-uri, conducătorii auto sunt încurajați să se împotrivească și să-și ceară „drepturile”, mai exact să-i tragă la răspundere pe oamenii legii: „Dacă vă opresc și știți că nu ați comis-o prea rău, le cereți ferm să vă arate: legitimația care atestă că au dreptul de a lucra pe mașina de radar (să aibă vizele la zi), o copie după certificatul metrologic al aparatului radar, cu modelul și seria aparatului, legitimația care atestă faptul că are dreptul de a conduce mașina Ministerului de Interne. Dacă mai fac scandal, le cereți să vă arate ordinul de serviciu. Acesta este un fel de foaie de parcurs în care scrie unde au voie să-și desfășoare activitatea. Aceste acte trebuie să fie întotdeauna asupra agentului de pe radar. Faptul că-l mai întrebi de ele, de cele mai multe ori, duce la un… simplu avertisment”. Evident, simple fabulații.
„Potrivit normelor metodologice interne, este interzis ca filmul aparatului radar să fie dat înapoi. Aparatele sunt verificate metrologic periodic, iar o copie se află în registrul aparatului radar. Nu am nicio obligație să-i arăt conducătorului auto aceste documente. Dacă ar fi așa, nu ar mai avea niciun rost existența șefilor din poliție, aceștia nu ar mai avea ce să facă, pentru că oricum polițistul ar fi verificat și controlat de toți cetățenii de pe stradă”, ne-a explicat un polițist.
În momentul în care oprește o mașină în trafic, polițistul are doar obligația să se prezinte, în niciun caz să-și arate legitimația și restul documentelor, deoarece are insigna și ecusonul cu numele în piept. (D.R.)