Conform raportului depus la Colegiul Prefectural, activitatea Serviciului de control în sănătate publică din cadrul Direcției de Sănătate Publică Județeană Vaslui s-a desfășurat în anul 2022 cu o echipă formată din 9 inspectori sanitari, repartizați în două compartimente: Inspecţia şi controlul factorilor de risc din mediul de viaţă şi muncă și, respectiv, Control unități și servicii de sănătate.
Compartimentul Inspecţia şi controlul factorilor de risc din mediul de viaţă şi muncă a efectuat 1.341 de controale și recontroale în unități sanitare, unități de învățământ, producători și distribuitori de apă potabilă, unități de înfrumusețare, unități alimentare etc., iar pentru neregulile constatate au fost aplicate 29 de amenzi, în valoare totală de 84.300 de lei, și 573 de avertismente. S-a mai dispus retragerea autorizației sanitare de funcționare pentru 3 unități și suspendarea activității pentru o unitate de învățământ.
Compartimentul de control unității și servicii de sănătate a efectuat 449 de controale și recontroale în unități sanitare, 4 controale integrale în unități sanitare cu paturi, iar pentru neregulile constatate s-au aplicat 210 avertismente și 34 de amenzi, în valoare totală de 136.600 de lei. De asemenea, s-a dispus retragerea autorizației sanitare de funcționare la 4 unități și suspendarea activității la alte două unități.
Între marii sancționați s-a numărat Spitalul Municipal de Urgență ”Elena Beldiman” Bârlad (nereguli la triajul bolnavilor de Covid), care s-a ales cu un grafic de conformare și un avertisment conform O.G. nr. 2/2001.
Tot un avertisment a primit Spitalul Municipal ”Dimitrie Castroian” Huși, care nu a îndeplinit graficul de măsuri dispus în urma unui control anterior.
Iată care au fost principalele neconformități identificate la nivelul unităților sanitare:
– Spitalul Județean de Urgență Vaslui: circuite funcționale deficitare; deficiențe în organizarea saloanelor; dotarea necorespunzătoare a saloanelor; personal medico-sanitar insuficient; nu dispune de sisteme de ventilație mecanică prin exhaustare și nici de tratare a aerului etc.;
– Spitalul Municipal de Urgență ”Elena Beldiman” Bârlad: nu se asigură circuitele funcționale; personal medico-sanitar insuficient; echipamente și aparatură medicală per pat insuficiente; nu dispune de sisteme de ventilație mecanică prin exhaustare (ventilator ce evacuează forțat aerul viciat dintr-o încăpere);
– Spitalul Municipal ”Dimitrie Castroian” Huși: personal medico-sanitar insuficient; echipamente și aparatură medicală insuficiente; saloanele nu sunt organizate conform prevederilor legale în vigoare.
Controalele efectuate la verificarea prestatorii de servicii pentru dezinfecție, dezinsecție și deratizare au evidențiat următoarele neconformități:
– nu au fost întocmite proceduri operaționale pe tipuri de activități și pe domenii de activitate;
– procesele-verbale de executare a lucrărilor nu conțin informații despre produselor biocide utilizate: concentrația și timpul de acțiune, doza/cantitatea aplicată per suprafață (m.p., m.l.) etc;
– nu s-a făcut dovada faptului că populația este informată cu privire la data efectuării lucrărilor, substanțele folosite și măsurile de prim-ajutor recomandate de producători;
– nu s-a făcut dovada instruirii personalului cu privire la efectuarea operațiunilor DDD, utilizarea produselor biocide, sănătatea și securitatea în muncă.
Pentru neregulile constatate au fost aplicate două avertismente conform Ordonanței nr. 2/2001 și o amendă contravențională în valoare de 5.000 de lei, conform H.G. 857/2011.
În ceea ce privește conformarea spitalelor de urgență la legislația în vigoare referitoare la gestionarea deșeurilor provenite din activitatea medical, s-au aplicat 12 avertismente conform Ordonanței nr. 2/2001 și 5 amenzi, în valoare totală de 10.000 de lei, conform prevederilor H.G. nr. 857/2011.
Principalele probleme identificate la Spitalul Județean de Urgență Vaslui: nu se asigură suprafețele minime obligatorii și circuitele funcționale corespunzătoare; nu au fost montate stațiile centrale de monitorizare în toate sectoarele de activitate; saloanele sunt subdimensionate și nu se poate asigura distanța minimă dintre paturi; nu se asigură circuite funcționale și spațiile anexe obligatorii; pardoseala din blocul operator este din mozaic (cu fisuri), iar în holul blocului operator tavanul prezintă infiltrații; nu se asigură toate spațiile minime obligatorii; sala de tratamente și recoltă este utilizată și ca oficiu pentru asistenți medicali; nu se respectă normele de amplasare a paturilor și distanțele minime dintre ele în toate saloanele; în unele saloane și în grupurile sanitare pereții prezintă bucăți de tencuială desprinse, igrasie și urme de infiltrații; o parte din mobilier este vechi, deteriorat și nu se asigură dotarea minimă obligatorie per salon; nu se asigură un număr suficient de grupuri sanitare raportat la numărul de paturi existente; în spațiul pentru depozitarea deșeurilor rezultate din activitatea medicală s-au găsit cutii fără toate datele de identificare completate sau unele etichetate cu o dată ulterioară.
La Spitalul Municipal de Urgență ”Elena Beldiman” Bârlad: nu se asigură toate spațiile necesare (anexe, filtre, camere odihnă, spații depozitare, spații trezire/pregătire pacienți, etc.) și nici circuitele funcționale aferente; saloanele de observație și staționarul sunt supraaglomerate cu paturi și fotolii, neasigurându-se o distanță corespunzătoare între paturi și un cubaj de aer corespunzător; depozitul de medicamente nu are ventilație naturală sau artificială și nu se poate asigura o temperatură optimă pentru păstrarea acestora pe timpul anotimpului cald; nu se asigură încăperi pentru toate activitățile medicale specifice; spațiile de depozitare sunt insuficiente; nu se asigură grupuri sanitare suficiente raportat la numărul de paturi; nu se respectă normele de amplasare a paturilor și nici distanțele minime obligatorii și cubajul; o parte dintre saloane au pereții cu infiltrații și mucegai; saloanele aflate la demisolul clădirii sunt nefuncționale din cauza infiltrațiilor; o parte din mobilier este uzat, degradat.
În aceeași perioadă, s-au verificat 7 sisteme de alimentare cu apă potabilă, astfel: Vaslui – 1 sistem, Bârlad – 3 sisteme, Huși – 1 sistem, Negrești – 1 sistem și Murgeni – 1 sistem. Neconformități constatate: lipsa autorizației sanitare de funcționare; neasigurarea conformării la parametrii de calitate a apei potabile; neasigurarea capacităţilor de realizare a monitorizării de audit a calităţii apei potabile conform prevederilor legale în vigoare, în vederea prevenirii riscurilor pentru sănătatea publică; utilizarea unor produse biocide cu termen de valabilitate depăşit pentru igienizarea rezervoarelor de stocare a apei. Pentru deficiențele constatate s-au aplicat 3 avertismente, conform O.G. nr. 2/2001.
În zona rurală, au fost verificate 33 de sisteme centralizate de alimentare cu apă, precum și 23 de fântâni publice din 16 comune (Băcești, Tutova, Berezeni, Bălteni, Oșești, Perieni, Laza, Vulturești, Costești, Pădureni, Ivănești, Dragomirești, Miclești, Mălușteni, Boțești și Delești). Pentru deficiențele constatate s-au aplicat 16 avertismente conform O.G. nr. 2/2001 și două amenzi în valoare totală de 6.000 de lei, conform H.G. nr. 857/2011. S-au prelevat 10 probe de apă în vederea efectuării de determinări fizico-chimice și microbiologice. Rezultatele au fost conforme pentru 5 probe și neconforme pentru alte 5, înregistrându-se depășiri ale parametrilor amoniu, nitriți, fier sau lipsa clorului rezidual liber și a clorului total.
Acțiunea tematică de verificare a Spitalului Municipal ”Dimitrie Castroian” Huși și Spitalului de Psihiatrie Murgeni privind gestionarea deșeurilor provenite din activitatea medicală s-a soldat cu 6 avertismente conform Ordonanței nr. 2/2001 și două amenzi, în valoare totală de 4.000 de lei, conform prevederilor H.G. nr. 857/2011.
Nici Centrul Județean de Transfuzii Sanguine Bârlad nu a scăpat cu fața curată întrucât s-au constatat următoarele neconformități: spații care necesită lucrări de reparații, igienizare și înlocuire a tâmplăriei (spațiile de depozitare, spațiul de testare și prelucrare a sângelui, spațiul vestiar și spațiu destinat personalului, boxa de curățenie, holurile și alte spații anexe); validarea rezultatelor analizelor de laborator și validarea pungilor de sânge și componentelor sanguine distribuite /livrate spitalelor nu se realizează de către medic/biolog conform prevederilor Ord. M.S. nr.329/2018 ci de către un chimist; accesul restricționat în spațiile de depozitare nu se realizează electronic pe bază de cartelă; existența de echipamente de stocare pentru reactivi, probe și componente sanguine care nu sunt omologate; zona pentru acordarea unui tratament inițial donatorilor care prezintă reacții adverse este amenajată într-un spațiu necorespunzător (într-un hol de acces al donatorilor către grupul sanitar); nu se asigură spații separate de depozitare a sângelui și componentelor sanguine carantinate, nevalidate și spații de depozitare pentru sânge și componente bune de utilizat; depozitarea necorespunzătoare a materialelor și echipamentelor în magazii și frigidere (s-au găsit vacutainere depozitate direct pe pardoseală, iar reactivii și sistemele de pungi nu erau ordonate pe rafturi după numărul loturilor.
Continuarea mâine. (D.R.)