Raportul de activitate al Serviciului de control în sănătate publică pentru anul 2022 – Cine a fost sancționat? (Partea a III-a)
În încheierea raportului de activitate pe anul trecut, depus la Colegiul Prefectural, Serviciul de control în sănătate publică din cadrul Direcției de Sănătate Publică Județeană Vaslui a prezentat concluziile acțiunii tematice privind verificările efectuate la principalele unități medicale cu paturi. Nereguli constatate la nivelul unitărilor sanitare:
Spitalul Județean de Urgență Vaslui
– Spațiul Non-covid
– Nu se asigură circuitele funcționale și nu se respectă destinația spațiilor;
– Nu se respectă organizarea paturilor pe saloane TI (terapie intensivă), TIIP (terapie intermediară/îngrijire postoperatorie), SPA (supraveghere postanestezică) și dotarea paturilor și saloanelor cu echipamente și aparatură medicală;
– Nu se asigură spații pentru depozitarea aparaturii și instrumentarului, a produselor farmaceutice, spații pentru lenjerie curată, organizarea laboratorului pentru determinări de urgență, filtru vestiar la nivelul secției pentru personal;
– Nu se asigură 12 prize amplasate pe ambele părți ale patului. În plus față de consolele inițiale de câte 8 prize, au fost montate prelungitoare cu 6 prize. Nu se asigură lampă articulată pentru desfășurarea diferitelor manevre terapeutice, sonerie de alarmă, prize de telefon;
– Nu se asigură instalațiile de gaze medicinale și numărul de prize aferente;
– Nu există dotarea minimă necesară raportat la 6-12 paturi TI. Nu există în dotarea ATI stimulatoare cardiace externe, aparat EEG portabil, aparat de monitorizare hemodinamică complexă (doar verificare tensiune arterială invazivă), aparate mobile de epurare extrarenală, echograf multfuncțional, aparat de RX mobil, fibrobronhoscop, aparat pentru realizarea hipotermiei;
– Nu se asigură suprafața brută și nici cea netă pentru paturile din TI, nu se asigură distanțele dintre paturi și dintre pat și perete;
– Nu există sisteme de ventilație mecanică prin exhaustare și nici de tratare a aerului cu 3 trepte de filtrare HEPA.
– Spațiul de îngrijire a pacienților confirmați /suspecți COVID
– Nu se respectă circuitele funcționale;
– Nu se asigură cu stații centrale de monitorizare și suprafețe vitrate pentru monitorizarea pacienților;
– Nu se asigură spații pentru cabinet medici, depozitarea aparaturii, instrumentarului, produselor farmaceutice și lenjeriei curate și nici nu a fost organizat laborator pentru determinări de urgență;
– Nu sunt organizate spații pentru echiparea și dezechiparea personalului;
– Nu se asigură personal medico-sanitar și de specialitate conform normativelor în vigoare;
– Saloanele destinate îngrijirii pacienților confirmați/suspecti COVID nu respectă suprafața brută/pat TI și nici distanțele dintre paturi și dintre pat și perete;
– Nu se asigură sisteme de ventilație.
Spital Municipal de Urgență ”Elena Beldiman” Bârlad
– Nu se asigură circuite funcționale și spațiile obligatorii la nivelul secției ATI;
– Nu se asigură suprafețele brute și nete/ salon, nici distanțele minime dintre paturi și dintre pat și perete;
– Nu se asigură spațiul cu instalație de ventilație mecanică.
Spitalul Municipal ”Dimitrie Castroian” Huși
– Nu se asigură stație centrală de monitorizare pentru toate saloanele;
– Nu se asigură spațiile obligatorii la nivelul secției ATI (spațiile pentru depozitarea produselor farmaceutice, aparaturii și instrumentarului, laborator pentru determinări de urgență, săli de odihnă, sală de raport, filtru de echipare/dezechipare);
– Nu se asigură dotările minime cu echipamente și aparatură medicală per pat și per salon;
– Nu se asigură dispunerea paturilor conform prevederilor legale;
Amenzi pentru dentiști
În cadrul acțiunii tematice de verificare a respectării conformității cabinetelor de medicină dentară la legislația în vigoare și a respectării prevederilor art. 10 din regulamentul 2017/852, privind mercurul, au fost efectuate controale în 32 de cabinete stomatologice. Pentru neregulile constatate s-au aplicat 31 de avertismente conform Ordonanței nr. 2/2001 și 3 amenzi, în valoare de 10.000 de lei, conform prevederilor H.G. nr. 857/2011. Neconformități:
– structura funcțională nu corespunde cu cea trecută pe autorizația sanitară;
– nu există la nivelul unității un spațiu/o încăpere special destinată pentru pregătirea activității de curățare, dezinfecție și pentru depozitarea ustensilelor și echipamentelor utilizate (se folosesc mopuri cu franjuri);
– nu se face dovada instruirii personalului cu privire la precauțiunile universale;
– din formularele de expediţie/transport pentru deşeurile provenite din activitatea medicală nu reiese că deşeurile tăietoare/înţepătoare sunt predate firmei de transport (completare incorectă);
– nu există la nivelul unității sanitare protocoalele și procedurile de lucru actualizate;
– nu este întocmit registrul de sterilizare conform normelor legale în vigoare;
– nu sunt întocmite protocoale și proceduri de lucru pentru toate activitățile;
– nu se face dovada instruirii personalului cu privire la utilizarea produselor biocide, gestionarea deșeurilor rezultate din activitatea medicală, precauțiunile universale;
– nu se efectuează trimestrial verificarea tehnică a autoclavului.
Dintre acțiunile tematice dispuse la nivel județean, de menționat este cea privind verificarea respectării conformității centrelor de permanență la legislația în vigoare. Au fost efectuate controale în 11 centre de permanență. Pentru neregulile constatate au fost aplicate 6 avertismente, conform Ordonanței nr. 2/2001. Nereguli constatate:
– Centrul de Permanență Tutova: spațiul pentru decontaminarea și igienarea ustensilelor de curățenie este amenajat la nivelul grupului sanitar al personalului; din verificarea formularelor de expediție și transport a deșeurilor rezultate din activitatea medicală nu se poate face dovada eliminării acestora, ci doar a transportului.
– Centrul de Permanență Codăești: nu există întocmit registrul pentru tratamente; nu se întocmesc zilnic rapoarte ale activității medicale desfășurate în timpul gărzilor; nu se întocmește situația lunară a consumurilor de medicamente și materiale sanitare; nu se asigură dotarea minimă obligatorie cu medicamente și dispozitive medicale; nu sunt întocmite protocoale și proceduri de lucru privind curățenia și dezinfecția, utilizarea dispozitivelor medicale, gestionarea deșeurilor medicale, respectarea precauțiunilor universale; nu se asigură spațiu pentru igienizarea ustensilelor de curățenie; se utilizează produse dezinfectante care nu au indicații de utilizare pentru unități sanitare.
– Centrul de Permanență Bârlad: nu se asigură dotarea minimă obligatorie cu medicamente; nu sunt întocmite protocoale și proceduri de lucru privind curățenia și dezinfecția, utilizarea dispozitivelor medicale, gestionarea deșeurilor medicale, respectarea precauțiunilor universale.
– Centrul de permanență Oltenești: nu se întocmește registrul de tratamente; nu se asigură dotarea minimă obligatorie dispozitive medicale; nu se gestionează corespunzător deșeurile rezultate din activitatea medicală. Cutiile și sacii pentru colectarea acestor tipuri de deșeuri nu se etichetează cu toate datele de identificare. În spațiul de depozitare temporară, aceste cutii erau deschise și neetichetate; nu sunt întocmite proceduri și protoacoale de lucru privind curățenia și dezinfecția, utilizarea dispozitivelor medicale, gestionarea deșeurilor medicale, respectarea precauțiunilor universale; nu s-a putut face dovada instruirii personalului cu privire la utilizarea produselor biocide, gestionarea deșeurilor medicale etc.
– Centrul de Permanență Negrești: nu se asigură dezinfectant cu acțiune rapidă pentru suprafețe; nu se întocmește registrul de tratamente; nu se asigură sigilii de unică folosință pentru sacii galbeni cu pictogramă, astfel că etichetarea cu toate datele de identificare ale cabinetului nu este vizibilă (sacii sunt înnodați); nu s-a putut face dovada întocmirii procedurilor și protocoalelor de lucru privind curățenia și dezinfecția, utilizarea dispozitivelor medicale, gestionarea deșeurilor medicale, respectarea precauțiunilor universale; nu s-a putut face dovada instruirii personalului cu privire la utilizarea produselor biocide, gestionarea deșeurilor medicale etc.
– Centrul de Permanență Puiești: nu se întocmește registrul de tratamente; nu se asigură dotarea minimă obligatorie cu dispozitive medicale; nu se poate face dovada eliminării deșeurilor medicale.
– Centrul de permanență Vutcani: nu se întocmește registrul de tratamente; nu se asigură dotarea minimă obligatorie cu medicamente și dispozitive medicale; nu se gestionează corespunzător deșeurile rezultate din activitatea medicală. Cutiile și sacii pentru colectarea acestor tipuri de deșeuri nu se etichetează cu toate datele de identificare; nu sunt întocmite proceduri și protoacoale de lucru privind curățenia și dezinfecția, utilizarea dispozitivelor medicale, gestionarea deșeurilor medicale, respectarea precauțiunilor universale; nu s-a putut face dovada instruirii personalului cu privire la utilizarea produselor biocide, gestionarea deșeurilor medicale etc.
– Centrul de permanență Ivănești: nu se întocmește registrul de tratamente; nu sunt întocmite proceduri și protoacoale de lucru privind curățenia și dezinfecția, utilizarea dispozitivelor medicale, gestionarea deșeurilor medicale, respectarea precauțiunilor universale; nu s-a putut face dovada instruirii personalului cu privire la utilizarea produselor biocide, gestionarea deșeurilor medicale etc; nu se gestionează corespunzător deșeurile rezultate din activitatea medicală. Cutiile și sacii pentru colectarea acestor tipuri de deșeuri nu se etichetează cu toate datele de identificare; nu s-a putut face dovada sterilizării barbotorului de la concentratorul de oxigen și nici a asigurării unor barbotoare de unică folosință.
– Centrul de permanență Cozmești: nu se întocmește registrul de tratamente; nu sunt întocmite proceduri și protoacoale de lucru privind curățenia și dezinfecția, utilizarea dispozitivelor medicale, gestionarea deșeurilor medicale, respectarea precauțiunilor universale; nu s-a putut face dovada instruirii personalului cu privire la utilizarea produselor biocide, gestionarea deșeurilor medicale etc; nu se asigură dotarea minimă obligatorie cu medicamente și dispozitive medicale; nu se asigură grupuri sanitare cu acces direct din centrul de permanență; nu au fost remediate deficiențele constatate în controalele anterioare. (D.R.)