În continuarea raportului de activitate pe anul trecut, depus la Colegiul Prefectural, Serviciului de control în sănătate publică din cadrul Direcției de Sănătate Publică Județeană Vaslui a prezentat concluziile acțiunii tematice privind verificarea respectării legislației în domeniul aditivilor alimentari destinați consumului uman. Dintre cele 53 produse verificate, la 16 (mix tobă, mix cârnat grătar, șuncă toast, promix parizer, salam Victoria, colorant spray perlat blue, colorant spray verde perlat, umplutură de mere cu adaos de scorțișoară etc.) s-au constatat neconformități din punct de vedere al etichetării și al informațiilor din documentele însoțitoare. Pentru neregulile constatate au fost aplicate 8 avertismente, conform Ordonanței nr. 2/2001.
La acțiunea tematică de control privind verificarea respectării legislației referitoare la mențiunile nutriționale și de sănătate înscrise pe produsele alimentare, s-au verificat din punct de vedere al etichetării 42 de produse (bomboane cremoase cu aromă de cafea, musli cu fructe, napolitane cu cremă de vanilie, dulceață de zmeură, bomboane plante și mentă, fără zahăr, cu îndulcitori, pufuleți fără sare, rondele de orez, rondele de porumb, biscuiți digestivi cu scorțisoară, pâine multicereale, suc de mere și morcovi, suc de portocale etc.) care au înscrise pe etichetă mențiuni nutriționale și sănătate, în 5 unități de comercializare cu amănuntul. Pentru deficiențele constatate s-a aplicat un avertisment conform Ordonanței nr. 2/2001.
În cadrul acțiunii tematice de control pentru verificarea conformității apelor de îmbăiere, au fost verificate 8 piscine și au fost prelevate două probe. Pentru deficiențele constatate s-au aplicat 8 avertismente, conform prevederilor Ordonanței nr. 2/2001. Neconformități:
– nerespectarea normelor de igienă privind întreținerea, spălarea și dezinfectarea piscinelor și tratarea apei de îmbăiere;
– utilizarea apei de îmbăiere care nu corespunde normelor de calitate;
– funcționarea piscinelor fără punct de prim-ajutor și fără personal calificat în acordarea primului ajutor în caz de lipotimii, înec, alte tipuri de accidente;
– funcționarea piscinelor fără respectarea condițiilor stabilite prin normele de igienă în vigoare privind dotarea lor (lipsa pediluviilor, nemarcarea adâncimii bazinelor, lipsa mijloacelor de susținere a clienților).
Acțiunea tematică privind verificarea respectării normelor de igienă din unitățile de învățământ preuniversitar a constat în controale la 75 de unități de învățământ preuniversitar, dintre care 14 din mediul urban și 61 din mediul rural. Cu această ocazie, au fost făcute verificări și în 11 cabinete de medicină școlară arondate unităților de învățământ controlate. Pentru neregulile constatate a fost aplicată o amendă contravenționale în valoare de 3.000 de lei, conform prevederilor HG nr. 857/2011, și 75 de avertismente, conform O.G. nr. 2/2001. De asemenea, s-a aplicat măsura complementară de retragere a autorizației sanitare de funcționare pentru o unitate de învățământ preșcolar. Neconformități constatate:
– nu se monitorizează calitatea apei utilizate la un laborator omologat;
– lipsa oficiilor pentru păstrarea corespunzătoare a ustensilelor de curăţenie;
– nu se cunoaşte modul corect de utilizare a produselor de curăţenie generală şi a substanţelor dezinfectante, conform instrucţiunilor producătorului;
– lipsa autorizaţiei sanitare de funcţionare;
– nu se asigură cubajul de aer pentru un elev, respectiv preșcolar;
– nu se asigură iluminatul natural şi artificial corespunzător;
– nu există cabinete medicale în unităţile de învăţământ;
– lipsa gardului împrejmuitor pe toate laturile terenurilor aferente unităţilor de învăţămînt;
– personalul nu a urmat cursurile privind însuşirea noţiunilor fundamentale de igienă;
– nu se efectuează monitorizarea stării de sănătate prin servicii de medicina muncii;
– D.S.P. Vaslui nu a fost notificată cu privire la modificarea de structură şi utilizarea spaţiilor de învăţământ;
– neasigurarea de căi de acces separate, spaţii de joacă separate şi gard împrejmuitor între curţile elevilor şi a preşcolarilor;
– neasigurarea trusei de prim-ajutor dotată conform baremului.
O altă acțiune tematică de control a vizat produsele biocide. Astfel, a fost verificată conformitatea unui număr de 17 produse care conțin substanțe aprobate/neaprobate, la un număr de 3 distribuitori și 4 utilizatori profesionali. Au fost întocmite chestionare de control pentru toate produsele verificate. La un număr de 6 produse au fost identificate deficiențe de etichetare sau lipsa avizului/autorizației sanitare. Pentru neconformitățile constatate au fost aplicate 3 avertismente, conform Ordonanței nr. 2/2001. De asemenea, a fost retrasă de la comercializare cantitatea de 55,5 litri.
4 centre rezidențiale închise
Au fost efectuate și controale în 13 centre rezidențiale (5 pentru vârstnici și 8 pentru persoane cu deficiențe). Pentru neregulile constatate s-au aplicat 13 avertismente conform Ordonanței nr. 2/2001 și 4 amenzi, în valoare de 25.000 de lei, conform prevederilor H.G. nr. 857/2011. De asemenea, s-a dispus retragerea autorizației sanitare de funcționare pentru 4 centre rezidențiale. Aici, raportul face referire la o infinitate de nereguli:
Centrul de Servicii Comunitare pentru Persoane cu Handicap Bârlad:
– nu se efectuează monitorizarea calității apei distribuite în centru (examen fizico-chimic și microbiologic) la un laborator înregistrat la Ministerul Sănătății;
– nu se efectuează acțiunile de dezinsecție;
– nu se efectuează monitorizarea zilnică a temperaturii din interiorul spațiilor frigorifice;
– probele alimentare se păstrează în cantități insuficiente;
– cabinetul medical nu este dotat cu recipienți corespunzători pentru colectarea deșeurilor rezultate din activitatea medicală;
– lipsa unui spațiu pentru stocarea temporară a deșeurilor rezultate din activitatea medicală.
Centrul de Abilitare și Reabilitare pentru Persoana Adultă cu Dizabilități Ghermănești:
– nu se efectuează acțiunile de dezinsecție;
– grupurilor sanitare nu sunt dotate cu suficiente obiecte sanitare raportat la numărul de beneficiari;
– unitatea nu are un spațiu pentru păstrarea ustensilelor de curățenie;
– ustensilele de curățenie sunt neinscripționate;
– spațiul pentru călcarea lenjeriei nu este amenajat corespunzător;
– nu se efectuează monitorizarea zilnică a temperaturii din interiorul spațiilor frigorifice;
– probele alimentare sunt etichetate necorespunzător;
Centrul de Abilitare și Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilități Râșești:
– grupurile sanitare nu sunt dotate suficient cu obiecte sanitare raportat la numărul de beneficiari;
– centrul nu este dotat corespunzător cu mobilier pentru depozitarea hainelor beneficiarilor;
– unitatea nu are un spațiu pentru păstrarea ustensilelor de curățenie;
– personalul nu este instruit cu privire la utilizarea substanțelor biocide;
– nu se efectuează acțiunile de dezinsecție;
– spațiul pentru călcarea lenjeriei nu este amenajat corespunzător;
– lipsa plaselor de protecție împotriva pătrunderii insectelor la ferestre și la ușile care se deschid în afară;
– nu se monitorizează zilnic temperatura și umiditatea relativă a aerului în spațiile de depozitare a alimentelor;
– lipsa unui spațiu pentru stocarea temporară a deșeurilor rezultate din activitatea medicală.
Centrul de Îngrijire și Asistență pentru Persoane cu Dizabilități Bogești
– nu se efectuează acțiunile de dezinsecție;
– spații insuficiente pentru păstrarea ustensilelor de curățenie, spațiu vestiar pentru personal, stocare deșeuri;
– nu există o zonă de protecție în jurul puțului care alimentează unitatea cu apă;
– număr insuficient de chiuvete alimentate cu apă rece și caldă în grupurile sanitare;
– lipsa plaselor de protecție împotriva pătrunderii insectelor la ferestre și la ușile care se deschid în afară;
– mobilier insuficient pentru depozitarea lenjeriei curate;
– nu se monitorizează zilnic temperatura și umiditatea relativă a aerului în spațiile de depozitare a alimentelor.
Centrul de Recuperare și Reabilitare pentru Persoanele Handicap Huși:
– nu se efectuează acțiunile de dezinsecție;
– nu se efectuează lucrările de reparații, finisare, igienizare și dezinfecție a tuturor suprafețelor de la nivelul magaziei de alimente, a blocului alimentar, spălătoriei, spațiilor (beci) care necesită asemenea lucrări;
– unitatea nu este dotată cu mobilier corespunzător, funcțional, confortabil și suficient;
– probele alimentare nu sunt păstrate corespunzător;
– nu se monitorizează calitatea apei la un laborator înregistrat la Ministerul Sănătății;
– spații insuficiente pentru păstrarea ustensilelor de curățenie, spațiu vestiar pentru personal, stocare deșeuri;
– personalul lucrător nu este instruit cu privire la modul corect de efectuare a operațiunilor de curățenie și dezinfecție a suprafețelor, la modul de utilizare a produselor biocide, a modului de colectare, spălare, dezinfecție a lenjeriei, păstrarea probelor alimentare;
– mobilier insuficient pentru depozitarea lenjeriei curate și călcate;
– instalații sanitare defecte.
Centrul rezidențial pentru persoane vârstnice “Speranța de Viață”, Avrămești:
– a fost modificată structura aprobată prin autorizație;
– paviment deteriorat;
– ferestrele nu izolează termic corespunzător;
– nu se poate realiza cu ușurință curățenia și dezinfecția pavimentului, pervazurilor;
– nu se asigură huse pentru toate saltelele;
– nu au fost efectuate operațiuni de dezinsecție și deratizare în unitate;
– nu s-a mai monitorizat calitatea apei furnizate din anul 2020;
– nu se asigură în mod corespunzător materiale necesare igienei personale pentru utilizatorii grupurilor sanitare din unitate;
– nu se asigură boxă de curățenie, ustensilele de curățenie fiind păstrate în grupul sanitar (3 mopuri cu franjuri și o singură găleată, utilizate în comun atât pentru dormitoare, cât și pentru grupul sanitar);
– nu s-a făcut dovada călcării lenjeriei;
– nu se asigură circuite funcționale în bucătărie. În aceeași încăpere se realizează atât pregătirea preliminară a alimentelor, pregătirea termică a acestora, cât și depozitarea materiilor prime și a hranei gătite;
– vesela, echipamentele și ustensilele de lucru sunt păstrate necorespunzător; unele sunt păstrate alături de alimente, altele sunt neigienizate;
– la nivelul centrului rezidențial nu există agregate frigorifice în număr suficient. – nu s-a făcut dovada monitorizării temperaturii spațiilor frigorifice;
– nu se face dovada păstrării probelor alimentare timp de 48 ore.
Căminul pentru Persoane Vârstnice Tutova:
– sunt cazați mai muți beneficiari decât numărul aprobat;
– au fost efectuate modificări ale structurii aprobate (bloc alimentar), fără a informa Direcția de Sănătate Publică Vaslui;
– o stare igienico-sanitară necorespunzătoare în oficiul alimentar (dulapuri, paviment, frigider pentru beneficiari neigienizate), blocul alimentar (dulapuri, agregate frigorifice și paviment erau neigienizate) și spălătorie (paviment murdar;
– în unele saloane, pavimentul (parchet laminat) este deteriorat, făcând dificilă igienizarea acestora;
– nu se dezinfectează vesela și ustensilele din blocul alimentar;
– nu se monitorizează corect temperatura frigiderelor;
– nu se păstrează probe alimentare timp de 48 de ore;
– nu a fost verificată potabilitatea apei furnizate în unitate;
– personalul de îngrijire nu face dovada cunoașterii modului corect de efectuare a operațiunilor de curățenie și dezinfecție;
– nu au fost organizate boxe de curățenie. Ustensilele de curățenie nu sunt inscripționate corespunzător. Se utilizează un singur mop și o singură găleată pentru toate tipurile de încăperi și suprafețe (saloane, grupuri sanitare, holuri);
– asistenții medicali nu fac dovada verificării stării de igienă în spațiile de cazare, blocul alimentar și oficiul alimentar;
– nu se monitorizează starea de sănătate a personalului lucrător.
Centrul rezidențial pentru vârsta a III-a Valea Siliștei:
– structura funcțională din autorizație nu corespunde cu spațiile identificate în timpul inspecției.
– echipamentele şi materialele de curățenie nu sunt păstrate în mod corespunzător în sensul că nu se asigură spațiu special destinat pentru igienizarea acestora. Ustensilele de curățenie se igienizează la nivelul grupului sanitar al personalului;
– au fost efectuate proceduri de dezinsecție și deratizare dar nu cu periodicitatea prevăzută în legislație;
– în spălătoria unității nu se asigură circuite funcționale corespunzătoare;
– la nivelul centrului există un bloc alimentar, subdimensionat, fără circuite funcționale și fără spațiile prevăzute în legislație.;
– există încrucișări de circuite pentru alimentele nepreparate cu cele preparate. Nu se asigură lavoar separat pentru igiena mâinilor;
– există în dotare spații frigorifice dar insuficiente. Congelatoarele necesită igienizare având strat mare de gheață depusă și urme de resturi alimentare, pungi deteriorate. În frigidere nu se păstrează produsele pe grupe de alimente. În spațiul de depozitare nu există agregate frigorifice, astfel că alimentele nepreparate care necesită depozitare pe perioadă mai îndelungată sunt amplasate în frigiderele din oficiul alimentar;
– nu se asigură depozitarea materiilor prime şi a ingredientelor în condiții corespunzătoare. Depozitul de alimente este un spațiu subdimensionat, fără ventilație naturală și artificială. În spațiul de depozitare nu există agregate frigorifice, astfel că alimentele nepreparate care necesită depozitare pe perioadă mai îndelungată sunt amplasate în frigiderele din oficiul alimentar;
– nu se păstrează probe alimentare din fiecare produs servit beneficiarilor. Există doar câteva probe alimentare care sunt păstrate în frigiderul de depozitare produse semipreparate;
– personalul de la bucătărie nu are efectuate cursuri pentru însușirea noțiunilor fundamentale de igienă;
– cabinetul medical nu este autorizat și nici nu este menționat în structura autorizată. La nivelul centrului este amenajată o încăpere, dotată cu canapea de consultații, dulap de medicamente, punct de alimentare cu apă, unde medicul de familie acordă consultații beneficiarilor ori de câte ori este nevoie;
– s-au găsit medicamente expirate;
– nu se asigură lanț de frig în cadrul cabinetului medical. Cutiile cu insulină sunt depozitate în frigiderul de alimente de la nivelul blocului alimentar;
– nu există încheiat contract pentru gestionarea deșeurilor rezultate din activitatea medicală;
– nu există ambalaje specifice pentru colectarea deșeurilor periculoase;
– nu se asigură spațiu pentru depozitarea temporară a acestor tipuri de deșeuri.
Centrul de Îngrijire și Asistență pentru Persoane Vârstnice Giurcani:
– neefectuarea acțiunilor de dezinsecție la 3 luni și a celor de deratizare la 6 luni și ori de câte este nevoie;
– lipsa materialelor pentru igiena personală a utilizatorilor (prosop de unică folosință);
– lipsa unui spațiu pentru păstrarea ustensilelor de curățenie;
– neinscripționarea ustensilelor de curățenie;
– lipsa unui circuit funcțional la spălătorie astfel încât să nu existe încrucișări ale fazelor salubre cu cele insalubre;
– nemonitorizarea zilnică a temperaturii din interiorul spațiilor frigorifice precum și a temperaturii și umidității din relative a aerului din spațiul de depozitare în condiții ambientale;
– neetichetarea corespunzătoare a probelor alimentare;
– lipsa unei proceduri și a unui program de golire, spălare și dezinfecție a rezervorului de înmagazinare a apei;
– neinstruirea personalului cu modul de folosire al substanțelor biocide;
– lipsa unui spațiu pentru stocarea temporară a deșeurilor rezultate din activitatea medicală.
Cosmetice cu probleme
O acțiune tematică privind verificarea conformității produselor cosmetice la producători, importatori, distribuitori, unități de desfacere, utilizatori a constat în controlul unui număr de 15 produse (mascara & eyeliner, make-up, fond de ten, spumă de ras) la un număr de 5 distribuitori și un utilizator profesional. La 12 produse au fost identificate deficiențe de etichetare sau lipsa notificării înainte de introducerea pe piață. Pentru deficiențele constatate au fost aplicate 5 avertismente și o amendă contravențională în valoare de 1.500 de lei, conform prevederilor H.G. nr. 147/2015, art. 11 (2), pentru nerespectarea prevederilor Reg. CE 1223/2009, art.6, cu privire la respectarea duratei minime de valabilitate. De asemenea, au fost oprite/interzise de la comercializare 8 tipuri de produse cosmetice.
Partea a III-a și ultima, mâine. (D.R.)