Conform celui mai recent raport al Fundației ”World Vision România”, situația copiilor din mediul rural nu trece pragul de risc de sărăcie și excluziune socială. Există în continuare o categorie de copii proveniți din familii foarte sărace și numeroase, care trăiesc în condiții dificile și au rezultate școlare slabe. Polarizarea societății pare să se accentueze, cu un număr semnificativ de copii care nu au nicio șansă la ”oportunități egale de dezvoltare”, ceea ce impune inițierea unor măsuri din partea autorităților, profesioniștilor și publicului larg.
Raportul arată că rezultatele școlare slabe, nutriția inadecvată și riscurile de sănătate sunt problemele majore cu care se confruntă copiii din mediul rural. 2 din 10 copii spun că familia le asigură doar uneori sau niciodată suficientă mâncare. Pentru 1 din 5 copii violența la școală este prezentă mult sau foarte mult.
Ca să le ajungă banii de la o lună la alta, 52% din familiile din mediul rural au cumpărat alimente mai ieftine ori aceleași alimente, dar în cantități mai mici (48%). Tot din cauza neajunsurilor, aproape una din zece familii de la sate și-a retras copiii de la școală: mai mult de dublu față de 2012 (3%). În aceste circumstanțe, 14% dintre adolescenți se duc frecvent sau întotdeauna la culcare nemâncați, pentru 9% dintre ei fiind ceva obișnuit.
Unu din zece copii de la sate este în afara sistemului de educație
Aproape un copil din zece (9%) din mediul rural nu frecventează în prezent nicio instituție de învățământ. Nivelul de educație îl reflectă pe cel al generațiilor anterioare. 88% dintre adulții din mediul rural au absolvit cel mult o școală postliceală.
Una dintre problemele majore cu care se confruntă copiii de la sate este lipsa ajutorului pentru lecții, ceea ce duce la rezultate școlare slabe și la abandon școlar. Aproape un sfert (24%) dintre copii nu sunt ajutați de nimeni atunci când nu se descurcă la teme.
Din cauza neajunsurilor, și accesul adolescenților la educație este limitat. 37% dintre ei lipsesc de la şcoală uneori sau întotdeauna pentru că trebuie să lucreze în gospodărie. Media zilnică de lucru este de două ore. Asta, combinat cu programul de școală, navetă și teme, încarcă extrem de mult programul. 46% dintre ei acuză oboseală din cauza faptului că muncesc.
Alături de sărăcie, lipsa de atractivitate a școlii reprezintă o altă cauză a abandonului școlar din mediul rural. Aproape jumătate (47%) dintre adolescenți spun că nu le place școala niciodată sau le place doar uneori.
(Ne)Siguranța copiilor în școală și în familie
Lipsa de informare și conștientizare în rândul adulților cu privire la drepturile și siguranța copiilor este un alt fenomen grav. 28% dintre părinți nu ar ști ce să facă dacă propriul copil ar fi victima unui abuz sau neglijențe. În același timp, patru din zece adolescenți spun că părinţii îi tratează mai rău decât pe ceilalţi copii din gospodărie.
Cât despre siguranța la școală, un copil din cinci spune că violenţa este prezentă într-o proporție mare sau foarte mare. Totodată, trei din zece spun că profesorii îi tratează mai rău decât pe ceilalți copii din clasă.
Lipsa siguranței pe care o resimt copiii nu este cauzată doar de familie și de școală, ci de întreaga comunitate. 30% dintre adolescenți se simt expuși unor riscuri. Principalul motiv pentru care nu se simt în siguranță sunt persoanele din comunitate care consumă alcool și sunt violente.
Mai mult, aproape unu din trei adolescenți nu ar aborda autoritățile dacă ar fi victima unor violențe. Principalele motive sunt: lipsa de încredere în reprezentanții autorităților și teama de a fi judecați de familie.
Sănătatea
Aproape o treime (31%) dintre copiii de la sate declară că niciodată sau doar uneori se simt puternici și sănătoși. Starea de sănătate a celor mici e afectată de lipsa accesului la servicii medicale. 45% dintre mame nu le-au făcut niciodată analize copiilor.
Din document mai reiese că a fost înregistrată o creștere a interesului tinerilor pentru igienă, de la trei la patru băi/dușuri pe săptămână. Nouă procente dintre elevi au spus că în școlile în care învață nu există o sursă de apă pentru spălarea mâinilor, iar 21 la sută că toaleta școlii nu are apă curentă.
În urma analizei, specialiștii fac și câteva recomandări autorităților, în măsură să îmbunătățească situația copiilor din mediul rural: intervenția autorităților centrale și locale, cu susținerea continuă a actorilor din sfera non-guvernamentală, este necesară pentru crearea premiselor unor schimbări reale la nivelul comunităților rurale: reducerea sărăciei prin implementarea unor proiecte integrate și ale căror rezultate au fost testate în timp, cuprinse în «Pachetul integrat de măsuri pentru reducerea sărăciei»; prevenirea îmbolnăvirilor și menținerea unei stări bune de sănătate prin intensificarea acțiunilor de intervenție timpurie; reducerea numărului cazurilor de violență împotriva copiilor prin îmbunătățirea serviciilor de monitorizare și a mecanismelor de intervenție a autorităților; îmbunătățirea rezultatelor școlare ale copiilor vulnerabili prin înființarea de programe ”școală după școală”; lansarea de programe de informare a populației privind oportunitățile școlare și profesionale de la nivelul comunității; înființarea de servicii de recuperare pentru copiii cu dizabilități la care să aibă acces facil toți cei care au nevoie de astfel de intervenții. (D.R.)