Inspectoratul Teritorial de Muncă (I.T.M.) Vaslui este implicat în campania națională de verificare şi control în domeniile: hoteluri şi alte facilităţi de cazare (Cod CAEN 55) şi restaurante şi alte activităţi de servicii de alimentaţie (Cod CAEN 56). Acțiunile au următoarele obiective: creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi a angajaţilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, realizarea de controale la cel puţin 20% din unităţile din judeţ, verificarea îndeplinirii măsurilor dispuse în controalele anteriore, identificarea pericolelor şi evaluarea (combaterea) riscurilor prezente în mediul de muncă, identificarea echipamentelor de muncă, în special cele sub incidenţa ISCIR – lifturi, centrale de producere a apei calde, precum şi alte echipamente care pot prezenta în exploatare riscuri pentru lucrători (arsură termică, explozii, incendiu, etc), cum ar fi hote, aragaze, butelii, verificarea modului de instruire a lucrătorilor şi de însuşire a instrucţiunilor predate, dispunerea de măsuri ferme pentru înlăturarea neconformităţilor.
La nivelul județului Vaslui sunt 114 angajatori care își desfășoară activitatea în domeniile hoteluri şi alte facilităţi de cazare şi restaurante şi alte activităţi de servicii de alimentaţie (fast-food-uri, cantine, cafenele, cofetării etc.), având un număr de 1.248 de angajați. Datorită caracterului sezonier al unora dintre activităţi, angajatorii au tendinţa de a minimaliza riscurile existente privind securitatea şi sănătatea la locul de muncă. Accidente specifice:
– Arsuri termice, tăieturi, înţepături;
– Riscuri electrice;
– Căderi la acelaşi nivel prin alunecare sau împiedicare;
– Durata excesivă a timpului de lucru şi orare atipice;
– Muncă fizică dificilă, caracterizată prin poziţii statice şi în picioare prelungite;
– Volumul de muncă ridicat şi sub presiune;
– Activităţi repetitive;
– Medii de muncă în care există temperaturi înalte sau scăzute, combinaţie între temperaturi ridicate şi curenţi de aer, alternarea între căldură şi umiditate, pe de o parte, şi frig, ca în cazul încăperilor de depozitare a alimentelor, pe de altă parte;
– Expunere la niveluri ridicate de zgomot;
– Echipamente de muncă incorect utilizate;
– Contactul continuu cu clienţii, care poate constitui o sursă de stres sau, mai rău, de hărţuire sau chiar de violenţă etc.
În perioada 01.01-15.09.2023, în domeniul securității şi sănătăţii în muncă, s-a efectuat 21 de controale la angajatori, cu 520 de lucrători verificați. S-au constatat 69 de neconformităţi, pentru care au fost aplicate 68 de avertismente şi o amendă în valoare de 4.000 de lei.
Cele mai frecvente deficienţe constatate în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă: nu s-a asigurat examenul psihologic pentru toţi lucrătorii care au ca atribuţii conducerea maşinilor unităţii; nu au desemnat lucrătorii care aplică măsurile de prim ajutor, de stingere a incendiilor şi de evacuare a lucrătorilor; nu s-a asigurat controlul medical la angajare şi periodic pentru toţi lucrătorii (concluziile investigaţiilor medicale nu sunt finalizate prin completarea fişelor de aptitudine de către un medic de medicina muncii); lucrătorii nu au confirmat pe baza de semnatură şi nu au fost instruiţi pentru toate funcţiile exercitate în cadrul unităţilor. (D.R.)