Toți contribuabilii din România trebuie să adopte sistemul e-Factura, atât când vine vorba de emiterea, cât și de preluarea facturilor electronice, începând cu 1 ianuarie 2024. Pentru a preveni haosul inevitabil, Ministerul Finanțelor a publicat un ghid despre viitoarele transformări.
Astfel, adoptarea și implementarea sistemului de factură electronică în România nu este opțional. De la 1 ianuarie 2024, așa se vor realiza toate livrările de bunuri și prestările de servicii care au loc între operatorii economici din România. Scopul noii platforme online, adică întreaga tranziție la facturi electronice, vizează reducerea fraudei TVA la nivel național și, mai ales, reducerea pierderilor de la bugetul de stat asociate cu evaziunea fiscală.
„Implementarea facturării electronice va contribui la sporirea transparenței, la monitorizarea precisă a tranzacțiilor și la raportarea în timp real către autoritățile fiscale. Acest instrument va consolida eforturile noastre de a proteja bugetul public și de a asigura o concurență echitabilă între contribuabili. Facturarea electronică oferă avantajul unei înregistrări verificabile a tranzacțiilor comerciale, simplificând procesele de verificare și audit. Practic, ne asigurăm că tranzacțiile respectă reglementările fiscale și nu sunt supuse manipulărilor frauduloase. Prin impunerea facturării electronice, eliminăm riscul utilizării facturilor false sau duplicate, deoarece fiecare tranzacție este înregistrată în mod unic. În contextul implementării acestei măsuri, sprijinul acordat contribuabililor este esențial, tocmai de aceea lansăm un ghid care să răspundă tuturor întrebărilor pe care le-am primit în ultimul timp”, a explicat ministrul Marcel Boloș.
Cum se face implementarea e-Factura în România
Dacă te afli în situația de a fi nevoit să adopți sau să implementezi sistemul e-Factura, trebuie să ai în vedere câteva aspecte importante. În prima etapă, în perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2024, operatorii economici persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrați în scopuri de TVA, au obligația să raporteze în sistemul național privind factura electronică – RO e-Factura – toate facturile emise în relația cu alți operatori economici și cu instituțiile publice. Mai mult decât atât, operatorii economici persoane impozabile nestabilite, dar înregistrați în scopuri de TVA în România au obligația, începând cu 1 ianuarie 2024, să raporteze în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise pentru livrări de bunuri și prestări de servicii care au locul livrării sau prestării în România.
Activitățile care scapă de factura electronică sunt:
– livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către furnizor sau de altă persoană în contul său;
– livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către cumpărătorul care nu este stabilit în România sau de altă persoană în contul său, cu excepția bunurilor transportate de cumpărătorul însuși și care sunt folosite la echiparea ori alimentarea ambarcațiunilor și a avioanelor de agrement sau a oricărui altui mijloc de transport de uz privat;
– livrările intracomunitare de bunuri. (D.R.)