Important! Conform legislației în vigoare, serviciile de stare civilă nu-și pot îndrepta singure greșelile strecurate la întocmirea actelor.
Certificatele de naștere, de căsătorie sau de deces pot conține erori de natură să ne provoace neplăceri când ne este lumea mai dragă. Nu putem întocmi un alt act, nu ne putem înscrie la o școală, nu ne putem căsători sau deschide o succesiune. Erorile din cele trei categorii de acte de stare civilă pot fi îndreptate în urma unui demers relativ simplu, în justiție. Numai printr-o hotărâre judecătorească definitivă putem obține rectificarea, completarea sau modificarea unui document dintre cele menționate, iar pentru asta trebuie urmați câțiva pași. Deci, nu la starea civilă trebuie să vă adresați în primă instanță deoarece dispoziția primarului prin care emitentul actului poate opera modificarea poate fi dată numai în baza deciziei unui judecător.
Ce se poate cere
Prin cererea pe care o veți adresa judecătoriei în raza căreia vă aveți domiciliul, puteți solicita modificarea, care reprezintă înregistrarea unor mențiuni ce privesc schimbări în starea civilă a unei persoane, rectificarea, care presupune îndreptarea unor erori comise cu ocazia înregistrărilor de stare civilă (cum ar fi cele de nume, în cele mai întâlnite situații), iar completarea actelor de stare civilă presupune întregirea acestora cu mențiunile omise atunci când, din diferite motive, unele rubrici au rămas libere, deși trebuiau completate.
În cerere se vor menționa: care este actul de stare civilă care se dorește a fi corectat, în ce constă rectificarea, modificarea sau completarea solicitată. La aceasta se vor anexa înscrisuri care să dovedească eroarea și taxa de timbru.
Hotărârea judecătorească definitivă se va comunica pe cale administrativă serviciului de stare civilă care trebuie să corecteze documentul solicitat și să-l elibereze solicitantului în forma finală. (D.R.)