“Problema se pune în felul următor: de curând, mi-am renovat apartamentul și am investit o mulțime de bani. În weekend, am fost plecați întreaga familie la rude, iar când am revenit acasă, am constatat că apartamentul nostru proaspăt renovat a fost inundat de vecinii de deasupra. Locuința noastră nu este asigurată. Unde mă pot adresa pentru evaluarea pagubelor și cum aș putea să primesc despăgubirile cuvenite de la vecini?”, ne-a scris pe e-mail Dumitru Stoian, din Huși.
Nu este proprietar care să nu fi fost măcar o dată inundat de vecinul de apartament. Sunt cazuri în care vecinii se înțeleg între ei și problema se rezolvă pe cale amiabilă, dar apar și situații în care se iscă scandal și singura soluție pentru păgubiți este să solicite sprijinul celor de la asociația de proprietari/locatari, care sunt obligați să vină la fața locului, să întocmească o constatare care poate servi în instanță sau pentru acordarea de despăgubiri, în cazul în care locuința este asigurată.
Pe cale de consecință, îi răspundem cititorului nostru că primul lucru pe care trebuie să-l facă este să solicite prezența unui reprezentant al asociației de proprietari, fie că este președintele asociației, un membru din comitet sau administratorul. Acesta trebuie să meargă să depisteze cauza avariei și să încheie un act de constatare a defecțiunii care a dus la inundație. Astfel de incidente pot să aibă mai multe cauze: fie instalația este veche, fie proprietarul i-a făcut modificări. Defecțiunea poate fi la instalația comună a blocului, deci pe verticală, sau în partea individuală, pe orizontală. Dacă inundația a fost provocată de instalația din apartamentul vecin, proprietarul trebuie să o repare de urgență, iar dacă este stricată instalația comună, trebuie să permită accesul unui instalator, pe care îl aduc cei de la asociație.
Legea asociațiilor de proprietari, nr. 230/2007, arată clar că proprietarii nu trebuie să aducă prejudicii vecinilor, iar în situația în care o fac, sunt răspunzători: „Proprietarul este obligat să mențină proprietatea sa individuală, apartament sau spațiu cu altă destinație decât aceea de locuință, în stare bună, pe propria cheltuială. Niciun proprietar nu poate încălca, afecta sau prejudicia dreptul de proprietate comună sau individuală al celorlalți proprietari din condominiu“.
Proprietarul care a fost inundat, dacă este acasă și constată paguba, trebuie mai întâi să ia toate măsurile ca să stopeze distrugerea, apoi să ia legătura cu vecinul și să încerce să se înțeleagă cu el pe cale amiabilă. Dacă vecinul nu este la domiciliu, va fi contactat de proprietarul păgubit sau de cei de la asociație. Orice persoană care este plecată mai mult timp din locuință este bine să indice la asociație o persoană de contact și, eventual, să lase cheia de la locuința respectivă, pentru cazuri de urgență. Când locatarul păgubit apelează la cei de la asociație, indiferent că găsește un reprezentant al proprietarilor sau un angajat, acesta trebuie să vină să constate, pentru că inundația poate să fie de la proprietatea comună, și atunci răspunde asociația. Dacă este de la o proprietate privată, tot el trebuie să încheie un procesverbal de constatare.
„Asociația este obligată să vină pentru că, dacă vecinii nu se înțeleg, păgubitul merge în instanță, și constatarea îi este necesară acolo. Mai nou, mulți proprietari își asigură apartamentele și acel proces-verbal îi este necesar păgubitului pentru firma de asigurări, care se îndreaptă împotriva celui care a provocat paguba. Din partea asociației poate veni orice reprezentant sau un salariat. În lege se spune: comitetul urmărește comportarea în timp a clădirii și ia măsuri de îndreptare acolo unde s-au produs evenimente deosebite. Dacă aceia de la asociație refuză să vină sau să încheie acest proces-verbal, eu, ca proprietar păgubit, pot să mă duc să sesizez la primărie pentru că, așa cum spuneam, legea îi obligă să vină, să constate, să-i sprijine pe locatari“, ne-a declarat președintele unei asociații de proprietari din Vaslui. (D.R.)