Rovinieta, taxa pe care o achită fiecare utilizator al drumurilor naţionale sau autostrăzilor din România, se va schimba din temelii începând cu 1 ianuarie 2026. Un proiect de lege al Ministerului Transporturilor a fost pus în dezbatere publică şi va sta la baza noilor taxe care au fost gândite de minister, în concordanţă cu măsurile asumate prin P.N.R.R. Dacă, până acum, rovinieta ținea cont de categoria vehiculului, de acum înainte va fi plătită în funcţie de „categoria vehiculului, clasa de emisii poluante (EURO), durata de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs, precum şi durata de staţionare”, după cum se arată în proiectul de lege.
O altă mare modificare îi priveşte pe transportatori. În prezent, ei trebuie să achite o taxă de drum pentru fiecare dintre vehiculele de transport marfă, însă din data de 1 ianuarie 2026 se va introduce TollRO, care se aplică pentru toate vehiculele înmatriculate folosite, concepute şi construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și care se colectează prin S.T.R.R. Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă. TollRO se stabilește în funcţie de tariful unitar și distanța parcursă pe un sector de drum exprimată în unități întregi de kilometri. TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă”, menționează normativul.
Practic, pe drumurile naţionale şi pe autostrăzi vor apărea aparate de taxare care vor „citi” vehiculul care circulă şi vor încasa calcula de drum, exact cum se întâmplă în Occident. (D.R.)