Camera Deputaților și Senatul se întrunesc anual în cadrul a două sesiuni ordinare, conform Constituției României. Cea de-a doua ar trebui să înceapă luni, 1 septembrie, și să țină până spre finele lui decembrie.
Ca urmare, după o vacanță de vreo două luni, deputații și senatorii de Vaslui vor trece din nou în băncile Parlamentului pentru a dormi, pardon, pentru a dezbate și vota în folosul nației. Conform registrelor de acte normative, peste 200 de proiecte de lege așteaptă pe masa parlamentarilor, unele fiind foarte importante: o nouă lege a achizițiilor publice, digitalizarea serviciilor notariale, reorganizarea teritorială, legea manualului școlar șamd.
Foarte ciudat, asta ca să folosim un eufemism, este faptul că majoritatea celor 213 proiecte de pe ordinea de zi sunt vechi, chiar ”strămoșești”: 12 datează din 2024, 5 din 2023, 3 din 2022, 21 din 2021, 5 din 2020, 4 din 2019, 75 (!) din 2018, 11 din 2017 și, țineți-vă bine, 1 din… 2008! N-am văzut niciun parlamentar să se rușineze cu așa ceva…
Revenind la oile noastre, în sesiunea parlamentară septembrie-decembrie 2025, Parlamentul României are pe agendă o serie de teme prioritare. Iată câteva dintre subiectele prevăzute pentru dezbatere:
– Reforma achizițiilor publice, vizând combaterea supraevaluării și a licitațiilor trucate
– Legea ”majoratului online” – atingerea maturității digitale la 16 ani
– Combaterea extremismului politic
– Propunerea legislativă „Fără droguri la volan” – considerată o urgență națională
– Securitatea europeană și la Marea Neagră – priorități strategice
– Reforma învățământului economic liceal și promovarea sănătății mintale
– Reorganizarea teritorială.
Toate aceste reforme se conturează ca având impact major asupra cetățenilor, fie prin schimbări directe în viața de zi cu zi, fie prin efecte sistemice asupra economiei și societății:
– Se va face ordine în finanțele publice
– Reducerea deficitului bugetar prin tăieri de cheltuieli nejustificate
– Reorganizarea ANAF și a vămilor – scoaterea activității funcționarilor din algoritmii politici
– Punerea pe baze corecte a pensiilor speciale și a salarizării publice – eliminarea beneficiilor exagerate și introducerea criteriilor de performanță
– Digitalizarea serviciilor notariale – introducerea semnăturii electronice și a actelor notariale online
– Comasarea comunelor mici – eficientizarea administrației
Sunt și o serie de normative controversate care bat la ușa Parlamentului: proiectul Legii manualului şcolar, modificarea şi completarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale șamd.
Căutați-i!
Așa cum prevede Legea 96/2006 (republicată), privind statutul parlamentarilor, „deputații și senatorii sunt reprezentanți aleși ai poporului român, prin care acesta își exercită suveranitatea, în condițiile prevăzute de Constituție și de legile țării. În exercitarea mandatului, deputații și senatorii sunt în serviciul poporului”. Mulți vasluieni nu știu sau nu sunt interesați de faptul că un parlamentar nu se află în Camera deputaților sau la Senat doar pentru a iniția discuții, a vota sau a participa la delegații. Cei pe care i-am ales au datoria de a răspunde „prezent” în fața oricărei cereri venite din partea cetățenilor pe care îi reprezintă. Este vorba, firește, despre solicitări importante, pertinente și care intră în raza lor de competență.
Acesta este motivul pentru care deputații și senatorii organizează, în cadrul birourilor parlamentare din circumscripția electorală, activități specifice relațiilor publice și audiențelor acordate cetățenilor. Ei se pot adresa în scris instituțiilor administrației publice centrale și locale, pentru a transmite sau a se informa asupra solicitărilor și petițiilor cetățenilor care i-au votat, urmărind rezolvarea, în conformitate cu prevederile legale, a problemelor acestora sau pentru a obține informații cu caracter public necesare exercitării mandatului. Trebuie spus că reprezentanții administrației publice centrale și locale sunt obligați să le răspundă în termen de 30 de zile de la primirea solicitărilor.
Adresele de e-mail, dar și cele poștale, precum și numerele de telefon ale persoanelor de contact de la cabinetele parlamentarilor vasluieni pot fi găsite fără probleme pe site-urile oficiale ale Senatului și Camerei Deputaților. (D.R.)