Guvernul a adoptat, în ședința de joi, 25 ianuarie, o ordonanță pentru modificarea și completarea Ordonanţei nr. 15/2002, privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România.
Potrivit noului normativ, pentru autoturismele mici și autoutilitarele cu masa mai mică de 3,5 tone vor dispărea rovinieta cu valabilitate de 7 zile și cea de 90 de zile și vor fi introduse rovinieta cu valabilitate de o zi, cea cu valabilitate de 10 zile, respectiv cea cu valabilitate de 60 de zile.
De exemplu, pentru un autoturism taxa de rovinietă va fi de 2,5 euro pentru o zi, 5,3 euro pentru 30 de zile, respectiv 28 de euro pentru un an, iar pentru un vehicul de transport marfă cu masa mai mică de 3,5 tone taxa va fi de 8,6 euro pentru o zi, 18,2 euro pentru 30 de zile, respectiv 96 de euro pentru un an.
Pentru vehiculele de transport marfă cu masa cuprinsă între 3,5 tone și 7,5 tone taxa de rovinietă va fi de 4 euro pentru o zi, 32 de euro pentru 30 de zile, respectiv 320 de euro pentru 12 luni.
Pentru vehiculele de transport marfă cu masa între 7,5 tone și 12 tone taxa va fi de 7 euro pentru o zi, 56 de euro pentru 30 de zile, respectiv de 560 de euro pentru un an.
Pentru vehiculele de transport persoane cu peste 9 locuri, dar cu maximum 23 de locuri taxa va fi de 4 euro pentru o zi, 32 de euro pentru 30 de zile, respectiv 320 de euro pentru un an, iar pentru vehiculele transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune, taxa va fi de 7 euro pentru o zi, 56 de euro pentru 30 de zile, respectiv 560 de euro pentru 12 luni.
Vor fi exceptate de la obligația de plată a tarifului de utilizare vehiculele tip ambulanță deținute de autorităţi/entităţi publice (nu și cele private), vehiculele folosite în transportul public local de persoane prin servicii regulate, în cazul acestora fiind eliminată condiția de desfășurare a transportului numai pe raza teritorial-administrativă a unei localități şi pentru cele autorizate pentru efectuarea transportului şcolar.
În ceea ce privește modalitatea de efectuare a controalelor de către personalul de specialitate, actul normativ reglementează că acesta se va face distinct pentru utilizatorii străini și pentru cei români, corelat cu faptul că responsabilitatea deținerii rovinietei valabile aparține după cum urmează:
– în cazul utilizatorilor străini, conducătorului auto
– în cazul utilizatorilor români, responsabilitatea aparține deținătorului vehiculului, pentru stabilirea modalității de utilizare a camerelor video din punctele de trecere a frontierei sau din proximitatea acestora, respectiv pentru monitorizarea traficului rutier, dar și pentru reglementarea timpilor de așteptare pentru trecerea frontierei.
Controalele vor fi efectuate:
– în punctele de trecere a frontierei de stat, prin intermediul terminalelor de interogare, pentru utilizatorii străini;
– pe reţeaua de drumuri naţionale din România, pentru utilizatorii români, prin intermediul sistemelor de camere video, cu excepția camerelor video din punctele de trecere a frontierei și din proximitatea acestora. (D.R.)