ITM Vaslui: Informaţii destinate angajatorilor în contextul efectelor generate pe piaţa muncii de răspândirea virusului COVID-19
- În contextul existenţei, la locul de muncă, a riscului de contaminare cu Coronavirus, angajatorii pot lua următoarele măsuri:
- Stabilirea unor programe individualizate de muncă, cu acordul sau la solicitarea salariatului în cauză, în conformitate cu prevederile art. 118 din Legea nr. 53/2003-Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea duratei maxime legale a timpului de muncă.
- Modificarea unilaterală a contractului individual de muncă, până la încetarea stării de urgenţă prevăzută de Decretul nr. 195 din 16 martie 2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, în condiţiile stabilite prin art. 33 din Decret:
“Instituţiile si autorităţile publice centrale si locale, autorităţile administrative autonome, regiile autonome, societăţile si companiile naţionale si societăţile la care statul ori o unitate administrativ teritorială este acţionar unic sau majoritar, societăţile cu capital privat, introduc, acolo unde este posibil, pe perioada stării de urgenţă, munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, prin act unilateral al angajatorului”.
> În cazul în care se optează pentru munca la domiciliu, decizia de modificare a contractului individual de muncă va conţine, în conformitate cu prevederile art. 109 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe lângă prevederile generale şi următoarele elemente:
- faptul că salariatul lucrează de la domiciliu;
- perioada pentru care se aplică această măsură;
- programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să controleze activitatea salariatului şi modalitatea concretă de realizare a controlului;
- obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la domiciliul salariatului, după caz, al materiilor prime şi materialelor pe care le utilizează în activitate, precum şi al produselor finite pe care le realizează.
> În cazul în care se optează pentru munca în regim de telemuncă,
atunci când îndeplinirea atribuţiilor specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei pe care o deţine salariatul, presupune folosirea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, decizia de modificare a contractului individual de muncă va conţine, în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activităţii de telemuncă, pe lângă prevederile generale şi următoarele elemente:
- precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemuncă;
- perioada şi/sau zilele în care telesalariatul îşi desfăşoară activitatea la un loc de muncă organizat de angajator;
- locul/locurile desfăşurării activităţii de telemuncă, convenite de părţi;
- programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului şi modalitatea concretă de realizare a controlului;
- modalitatea de evidenţiere a orelor de muncă prestate de telesalariat;
- responsabilităţile părţilor convenite în funcţie de locul/locurile desfăşurării activităţii de telemuncă, inclusiv responsabilităţile din domeniul securităţii şi sanatatii în muncă;
- obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la locul desfăşurării activităţii de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa, dupa caz;
- obligaţia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispoziţiile din reglementările legale, din contractul colectiv de munca aplicabil şi/sau regulamentul intern, în materia protecţiei datelor cu caracter personal, precum si obligaţia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
- condiţiile în care angajatorul suporta cheltuielile aferente activităţii în regim de telemuncă.
Angajatorul are posibilitatea modificării contractului individual de muncă, în sensul celor menţionate mai sus, care să producă efecte şi ulterior încetării stării de urgenţă, prin încheierea unui act adiţional la contract.
- În contextul suspendării cursurilor din toate unităţile şi instituţiile de învăţământ, fapt care poate genera necesitatea ca unul dintre părinţi să rămână la domiciliu pentru supravegherea copilului minor, precizăm următoarele:
> Legea nr. 19/2020 din 14.03.2020 privind acordarea unor zile libere
părinţilor pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ, prevede că: “Se acordă zile libere unuia dintre părinţi pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ unde aceştia sunt înscrişi, ca urmare a condiţiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situaţii extreme decretate astfel de către autorităţile competente cu atribuţii în domeniu”.
Pentru a beneficia de zile libere pe perioada suspendării cursurilor din unităţile şi instituţiile de învăţământ, trebuie îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:
- copiii au vârsta de până la 12 ani sau, în cazul celor cu dizabilităţi, până la 18 ani si sunt înscrişi în cadrul unei unităti de învăţământ;
- locul de muncă ocupat nu permite munca la domiciliu sau telemunca;
- salariatul care va supraveghea copilul solicită angajatorului său, în scris, acordarea de zile libere;
- cererea este însoţită de declaraţia pe proprie răspundere a celuilalt părinte, din care rezultă că acesta nu a solicitat la locul său de muncă zile libere pentru supravegherea copilului pe perioada suspendării cursurilor din unităţile şi instituţiile de învăţământ.
Angajaţii din unităţile sistemului energetic naţional, din unităţile operative de la sectoarele nucleare, din unităţile cu foc continuu, din unităţile sanitare si de asistenţă socială, de telecomunicaţii, ale radioului si televiziunii publice, din transporturile pe căile ferate, din unităţile care asigură transportul în comun si salubritatea localităţilor, precum si aprovizionarea populaţiei cu gaze, energie electrică, căldură si apă pot beneficia de zile libere pentru supravegherea copilului pe perioada suspendării cursurilor şcolare, doar cu acordul angajatorului.
Pentru fiecare zi liberă, salariatul beneficiază de o indemnizaţie în cuantum de 75% din salariul corespunzător unei zile lucrate, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale.
Numărul de zile libere acordat în condiţiile menţionate mai sus se stabileşte de către Guvern, prin hotărâre.
- Decizia suspendării contractelor individuale de muncă din iniţiativa angajatorului poate fi luată doar în condiţiile prevăzute de art. 52 şi art. 53 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Suspendarea de drept a contractului individual de muncă în temeiul art. 50 lit. f) din Codul muncii, pe motiv de forţă majoră, poate fi aplicată doar în situaţia intervenirii unui eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil şi inevitabil, astfel cum este definit la art. 1351 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 – Codul civil, republicată şi nu ca măsură preventivă.
- Decizia concedierii individuale sau colective pentru motive care nu ţin de persoana salariaţilor poate fi luată de către angajator doar în condiţiile prevăzute de art. 65 – 77 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările si completările ulterioare, cu aplicarea interdicţiilor prevăzute de art. 59 si art. 60 din acelaşi act normativ.
y y
- Informaţii utile pentru angajatori şi lucrători, în scopul prevenirii apariţiei cazurilor de infectare cu virusul COVID 19 la toate locurile de muncă
- În condiţiile Legii nr. 319/2006 privind securitatea şi sănătatea în muncă, angajatorul are obligaţia de a asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă şi trebuie să ia măsurile necesare pentru:
- asigurarea securităţii şi protecţia sănătăţii lucrătorilor;
- prevenirea riscurilor profesionale;
- informarea şi instruirea lucrătorilor;
- acordarea echipamentului de protecţie (măşti, mănuşi de protecţie etc.)
- Pentru orice activitate susceptibilă să prezinte un risc de expunere la coronavirus (COVID-19), angajatorul trebuie să determine natura şi nivelul de expunere, pentru a se putea stabili măsurile ce trebuie luate, astfel:
- limitarea expunerii;
- elaborarea unui plan de măsuri de urgenţă, întocmit în baza recomandărilor medicului de medicina muncii cu care are contract;
- anunţarea imediată a Direcţiei de Sănătate Publică competentă teritorial.