Mașinile rulate atrag mulți cumpărători datorită prețului scăzut și pentru că deprecierea lor în timp este mai mică decât în cazul mașinilor noi (odată ce iese pe poarta show-room-ului, se spune că o mașină e deja veche). În cazul celor second-hand, prețul nu diferă foarte mult dacă vehiculul are opt sau dacă are zece ani, dar cel care cumpără poate doar să spere că a făcut o afacere bună.
Mecanicii din Vaslui spun că mașina perfectă, „care nu bate și nu troncăne”, nu există. Orice mașină rulată are problemele ei, mai mici sau mai mari. Cum să nu luăm țeapă când cumpărăm o mașină second-hand? Răspunul l-am aflat, dar nu e întotdeauna la îndemână: să cumpărăm mașina unei cunoștințe.
Mașinile de ocazie, la mâna norocului
Nu există o regulă generală atunci când cumpărăm o mașină la mâna a doua. Există, însă, câteva precauții de care oricine e bine să țină cont chiar dacă nu are cunoștințe tehnice.
„Cel mai bun lucru pe care l-ai putea face este să cumperi o mașină de la un cunoscut sau de la o persoană recomandată. Mai poți lua o mașină de care ai auzit sau pe care o știi de la cunoscuți. În momentul în care iei o mașină de pe internet, sunt șanse mari să aibă probleme, nu neapărat tehnice, cât în ceea ce privește corectitudinea istoricului. Se practică măsluirea caietelor de service, modificarea lor, a kilometrajului… Ca regulă generală, repet: să iei mașină second-hand de la cineva cunoscut. Dacă niciun cunoscut nu are mașină de vânzare, o soluție ar fi să o iei de la o firmă care îți oferă garanție. Abia în ultimă instanță trebuie să iei mașina de pe internet sau de la samsari”, spune Adrian O, mecanic la un service auto din Vaslui.
Tot ca sfat, mecanicul ne-a spus să nu ne încredem niciodată în „mașina adusă din Germania, condusă de o bătrânică, care nu o folosea decât ca să se ducă la piață sau la doctor, iar în rest, a ținut-o doar în garaj. Aceasta nu există! E cea mai proastă afacere!”.
Potrivit lui Adrian, pe internet sunt două categorii de vânzători: cei care își cumpără mașina nouă și vor să scape de cea veche și intermediarii care fac afaceri din comerțul cu mașini rulate: „De aici încolo, rămâne la latitudinea fiecăruia. Dacă nu ai un pic de fler, nu ai cum să-ți dai seama, nu poți să faci deosebirea dintre un dealer de mașini și un tip care își vinde mașina. O mașină second are destul de multe hibe: începând de la uzurile normale, suspensie, articulație, parte de motor, până la reparații capitale după daune totale. Te poți uita în primul rând la cel care o vinde, al câtelea proprietar este. Dacă a trecut prin 5-7-10 mâini, e clar că mașina a avut probleme. Te mai poți uita dacă are un caiet de service, să verifici la reprezentanță intrările, dacă există așa ceva. Dacă nu există istoric în service, există istoric al intervențiilor pe asigurare. Sunt tot felul de firme care verifică daunele suferite pe RCA. Poate fi o chestiune concludentă”.
De asemenea, când cumpărăm o mașină rulată, sunt chestiuni care nu pot fi ascunse: urmele de uzură fizică. „Dacă mașina are la bord 100.000 de kilometri și în interior e ruptă, există uzură la pedale, la volan, la schimbătorul de viteze, la scaunul șoferului, există rugină în stadiu avansat, e clar că nu e în regulă. De anunțul cu mașina care nu bate, nu troncăne, iar proprietarul acceptă orice test, eu m-aș feri”, a mai spus Adrian. (D.R.)