Chiar dacă abia a început toamna, posesorii de autoturisme se pot gândi deja la echiparea cu anvelope de iarnă, ținând cont că pot face o economie serioasă dacă le achiziționează cu mult înaintea debutului sezonului rece. Conform statisticilor, majoritatea vasluienilor preferă să le cumpere abia când frigul își arată “primii colți”, când cererea este mare atât la cumpărare, cât și la montare, motiv pentru care prețurile sunt destul de piperate.
“De regulă, prețurile în această perioadă pot avea reduceri de până la 40%. Odată cu terminarea acestei luni, prețurile au tendința de a reveni la cele obișnuite, specifice sezonului rece, când cererea începe să crească”, ne-a explicat administratorul unui magazin.
El a demontat miturile create în jurul anvelopelor de iarnă și care au indus în eroare mulți șoferi. De exemplu, conform legii, nu există perioadă calendaristică în care acestea sunt obligatorii, totul fiind legat de starea carosabilului și a vremii. Dacă este frig, gheață, polei, zăpadă, umezeală, autoturismul trebuie echipat cu anvelope de iarnă, a căror eficiență ajunge la capacitate maximă atunci când temperatura scade sub 7 grade Celsius. De altfel, mulți așteaptă prima zăpadă pentru a le monta, alegere total eronată. Cel mai bun moment este când sunt mai multe zile consecutive cu temperaturi scăzute, ceea ce ne va ajuta să frânăm mai bine, să avem o stabilitate mai bună și să nu uzăm prematur setul de vară.
Ori patru cauciucuri, ori niciunul!
Pentru a alege cât mai bine anvelopele de iarnă, dar și pentru a determina perioada de viață a acestora, comerciantul ne-a oferit câteva date tehnice: “Trebuie știut că un pneu de iarnă, atunci când este nou, are un profil de 8-10 mm, în timp ce un pneu de vară are cam 6-7 mm. Dacă, la un pneu de vară, un profil aflat la jumătate (3-4 mm) încă mai poate fi folosit, la anvelopele de iarnă marja de uzură este mai mică. Dacă o anvelopă de iarnă are un profil mai mic de 5 mm, aceasta nu mai corespunde tuturor parametrilor pentru care a fost fabricată. O anvelopă cu «carne» de numai 3-4 mm nu mai este bună de nimic. Profilul nu va mai evacua apa cum trebuie, nu va mai avea aderență pe zăpadă și polei, iar distanța de frânare se va lungi simțitor. Așadar, dacă vreți să cumpărați pneuri la mâna a doua, nu uitați să verificați profilul și să faceți testul monedei de cinci bani. În schimb, degeaba îți cumperi niște anvelope de iarnă nerulate, care au încă toți martorii de uzură intacți, dacă anvelopa a fost depozitată incorect și a îmbătrânit cauciucul sau sunt crăpături în pereții laterali. Nu doar adâncimea profilului contează la o anvelopă, ci și data de fabricație, care nu trebuie să fie mai veche de cinci ani. Niciodată să nu fii atras de un pneu care pare nou deoarece are profilul mare, pentru că se pot ascunde surprize neplăcute. Chiar și la anvelopele noi, sigilate, vândute în diverse locuri, ne putem trezi cu vechituri, adică pneuri nerulate, dar care au zăcut mult în depozite și se vând acum la prețuri reduse, fiind îmbătrânite. În plus, am auzit tot felul de păreri despre locul în care trebuie să montăm pneurile de iarnă: pe față, ca să frânăm mai bine, dacă avem mașină FWD, pe spate, dacă avem RWD. Este o idee eronată! Indiferent de tracțiunea pe care o avem, indiferent de mașină, poate să fie și 4×4, trebuie să avem montate anvelope de iarnă pe toate cele patru roți. Dacă însă nu ne permitem, mai bine nu mai punem deloc, că dezechilibrăm mașina. La fel și dacă punem anvelope de proastă calitate sau uzate peste măsură”.
All-seasons pentru oraș
O variantă preferată de posesorii de autoturisme este cea a anvelopelor all-seasons. Sfatul specialistului este să recurgem la această metodă doar în cazul în care mergem mai mult în oraș și nu în afara localității.
“Ați observat cum marii producători de anvelope nu mai scot pe piață pneuri mixte? Anvelopele all-seasons sunt bunicele la orice, dar proaste la tot. Este un compromis care vine cu mult mai multe neajunsuri decât avantaje. Au fulgul ștanțat pe peretele lateral, deci nu vei lua amendă nici dacă încurci traficul, asta e clar, și îți salvează și ceva bănuți, deoarece nu trebuie să cumperi două seturi separate. Dar cam astea sunt calitățile. De cealaltă parte, se comportă prost pe asfalt uscat, prost pe zăpadă, prost pe gheață și se uzează foarte repede. Dacă însă ești de acord cu acest compromis, îți poți cumpăra un set de pneuri mixte ca să faci economie la bani, dar te asigurăm că vei face economie și la siguranță. Multă lume nu știe că pneurile mixte sunt făcute doar pentru țările în care iernile sunt reci, dar nu ninge mai deloc, adică sunt anvelope care se comportă decent la orice temperatură și atât! Recomandăm aceste anvelope all-seasons doar de la brandurile premium și pentru utilizarea cu precădere în oraș”, a declarat comerciantul, adăugând faptul că prețul dictează calitatea: “Un cauciuc al unei mărci celebre, care se vinde cu 500 de lei/bucata, nu va fi niciodată fabricat la fel ca unul care costă 150 de lei/bucata. Vorbim de materiale mult mai dezvoltate, mai rezistente în timp, un design al profilului gândit de specialiști și ingineri, ani și ani de studii și testări, o linie de asamblare și verificare de ultimă oră și așa mai departe”. (D.R.)