Rezultatele sondajului Inspectoratului General al Poliției Române (I.G.P.R.) „Evaluarea riscului rutier” indică faptul că şoferii tind să creadă anumite mituri, chiar dacă sunt relativ conştienţi că acestea sunt false. Astfel de convingeri îi fac să aibă un comportament riscant în trafic, așa cum arată datele statistice.
Altfel spus, diferitele „mituri rutiere” – convingeri eronate, prezentate drept certitudini, în care cred conducătorii auto – pot avea un impact negativ semnificativ asupra siguranţei rutiere, determinând comportamente care conduc la creşterea riscului unui accident.
De exemplu, majoritatea conducătorilor auto consideră că este adevărat mitul conform căruia „cele mai multe accidente rutiere se produc pe vreme rea”, arată rezultatele sondajului. Rugaţi să evalueze afirmaţia, aproape 51% dintre șoferi au declarat că aceasta este adevărată (total adevărată – 23,42%, mai degrabă adevărată – 27,34%), în timp ce peste 37% nu o consideră „nici adevărată, nici falsă”. Datele statistice publicate de I.G.P.R. arată că, de fapt, majoritatea accidentelor rutiere au loc în condiţii meteo normale în până la 88% din cazuri, potrivit datelor de anul trecut. Convingerea șoferilor că doar pe vreme rea trebuie să manifeste prudență sporită la volan, îi poate face mai puțin atenți și mai predispuși la accidente atunci când vremea este frumoasă.
De asemenea, aproape 34% dintre conducătorii auto care au participat la sondaj consideră că o coliziune minoră în trafic nu poate genera răni grave, asta chiar dacă chiar și coliziunile minore pot crea probleme de sănătate serioase victimelor implicate – de exemplu, rănirea zonei cervicale (fenomenul cunoscut drept „whiplash”) poate apărea chiar şi după o lovire din spate la viteze mici. Alături de aceasta, există şi riscul de contuzii, fracturi, răniri ale coloanei vertebrale sau ale torsoului, dar şi de probleme psihologice. Pe de altă parte, şoferii sunt conştienţi că un accident cu vătămări corporale poate presupune şi lipsa unor răni vizibile.
Conducătorii auto sunt conştienţi că pot produce accidente rutiere, însă tind să creadă ceva mai mult în vinovăţia celorlalţi. Participanţii la sondaj au fost rugaţi să evalueze două afirmaţii, prima dintre ele fiind „Eu nu am cum să produc un accident rutier”. Peste 71% dintre şoferi au estimat-o ca falsă (mai degrabă falsă – 16,36%, total falsă – 54,96%), ceea ce indică faptul că sunt conştienţi de riscul pe care îl pot avea în trafic, iar circa 21% dintre ei nu au evaluat-o nici ca adevărată, nici ca falsă. Cu toate acestea, peste 82% dintre şoferi au estimat drept falsă afirmaţia „Mie nu mi se poate întâmpla să fiu implicat într-un accident rutier cauzat de altcineva” (mai degrabă falsă – 14,12%, total falsă – 68,12%), aşadar cu 10% mai mult decât în ceea ce priveşte „vina proprie”. Aproape 13% consideră că afirmaţia nu este nici adevărată, nici falsă.
Şoferii sunt, în mare parte, conştienţi că neatenţia la volan şi viteza cresc riscurile unui accident rutier. Aproape 83% dintre respondenţi sunt de acord că multitasking-ul la volan (desfăşurarea de activităţi în paralel cu condusul, precum vorbitul la telefon, scrierea de mesaje, urmărirea de videoclip-uri etc.) conduce la accidente. Pe de altă parte, în mod îngrijorător, mai mult de un conducător auto din 10 (circa 14%) consideră că multitasking-ul la volan nu este o problemă deoarece oamenii au atenţie distributivă.
În ceea ce priveşte viteza, șoferii par să realizeze, într-o măsură covârşitoare, că aceasta poate cauza accidente. Aproape 93% dintre participanţii la sondaj consideră că este adevărat că „deplasarea cu o viteză peste limita legală stabilită pe porţiunea de drum respectivă creşte riscul unui accident rutier”.
Sondajul s-a desfăşurat online, în perioada mai – iunie 2023, la acesta participând 4.788 de respondenţi – 45% bărbaţi şi 55% femei, majoritatea cu vârsta între 26 şi 55 de ani. Dintre participanţii la sondaj, 61% au declarat că se urcă zilnic la volan, în timp ce 25% conduc de câteva ori pe săptămână. (D.R.)