Pe măsură ce acumulăm vechime în muncă facem tot posibilul să aflăm cât mai repede dacă suntem eligibili pentru pensie și, mai ales, câți bani vom primi la bătrânețe, când se apropie de vârsta pensionării. Nu în ultimul rând, vrem să știm când intră primii bani.
În ceea ce privește interacțiunea cu Casa de Pensii Publice, legea este cât se poate de clară pe marginea subiectului. Nimic nu este la voia întâmplării, dar, în același timp, totul durează foarte mult, din cauza numărul mic de angajați ai instituției și a numărului mare de dosare care trebuie procesate.
Conform legislației în vigoare, soluționarea cererii de pensionare este emisă de Casa de Pensii Publice în 45 de zile calendaristice de la depunere. În mod previzibil, acest termen poate varia în sus sau în jos, dar așa se arată în articolul 106 din Legea 263/2010: „Admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisă de casa teritorială de pensii, în termen de 45 de zile de la data înregistrării cererii”.
După luarea deciziei, mai există un termen de cinci zile în care aceasta se comunică persoanei care a solicitat pensionarea și angajatorului. Oricare ar fi decizia, aceasta poate fi contestată în termen de 30 de zile de la comunicare, la comisia centrală de contestații. În cazul în care ai omis sau ai amânat contestarea peste termenul cu pricina, este bine de știut că decizia rămâne definitivă.
În prezent, cu ajutorul unui cont online pe site-ul Casei Naționale de Pensii Publice, ai posibilitatea să afli informații despre vechimea în muncă acumulată și poți depune o cerere pentru bilete de tratament, pentru ajutoare de deces sau pentru acordarea pensiilor și nu numai. Pentru a-ți crea contul însă, trebuie să descarci o cerere de pe site-ul instituției și să o depui fizic la orice casă teritorială de pensii, dacă nu cumva ai o semnătură electronică calificată pentru a finaliza întregul proces complet online. (D.R.)