Apropierea Sărbătorilor Pascale este, ca în fiecare an, o perioadă în care vasluienii consumă cantități mari de alimente și achiziționează pentru gospodării alt gen de produse decât cele obișnuite. Cumpărăturile sunt cu peste 50 la sută mai însemnate decât cele efectuate în mod normal, săptămânal. Așa se face că nu există magazine fără cozi la casele de marcat, supermarketurile arată ca un furnicar, vânzătoarele și casierele abia fac față fluxului de clienți.
Chiar dacă această perioadă ar trebui să reprezinte un prilej de satisfacție de ambele părți, de multe ori, managerii magazinelor încearcă, fie direct, fie prin “interpuși” (vânzătorii, în cazul nostru), să își sporească profitul prin diverse metode pe care frenezia cumpărăturilor, oboseala și graba ne fac de multe ori să nu le observăm, după cum ne atenționează Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Vaslui. Una dintre metodele deja consacrate este aceea prin care vânzătoarea taxează două sau mai multe bucăți din același produs, din greșeală sau intenționat. O altă metodă este aceea prin care introduce manual codul de bare al unui produs pe care dumneavoastră nu l-ați cumpărat, dar pe care comerciantul dorește să-l scadă din stoc sau să-l ia din magazin la plecare, așa cum s-a întâmplat în multe cazuri.
O altă metodă prin care magazinele vă pot “înțepa” este kilogramul „mai mic” la produsele ambalate de supermarket. Dacă ați crezut până acum că un kilogram are… un kilogram în toate situațiile, v-ați înșelat. Asta, nu înainte ca magazinul să vă înșele pe voi: se întâmplă la carne, brânză, legume și fructe. ”Fenta” se bazează pe faptul că un cumpărător nu stă să cântărească un produs deja cântărit, care are gramajul trecut pe ambalaj. De asemenea, portocalele stricate sunt extrase din pungile de un kilogram, dar nu sunt înlocuite cu unele proaspete. La fel se poate întâmpla și în cazul cartofilor ambalați în plase de 2,5 sau 5 kg, al morcovilor sau al altor legume.
În cazul altor produse, se poate întâmpla ca prețul afișat să nu se regăsească și pe bonul de casă. Evident, de cele mai multe ori, prețul plătit de cumpărător este mai mare decat cel de la raft. Angajații se ascund în spatele “scuzei” că noile prețuri nu au fost actualizate în programul informatic, dar clientul are dreptul să refuze acel produs dacă se consideră înșelat.
Mai trebuie spus că orice problemă pe care o întâmpinați în relația cu comercianții trebuie reclamată mai întâi celor în cauză. Sesizarea la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Vaslui trebuie făcută abia după încercarea de rezolvare pe cale amiabilă a situației. (D.R.)