Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a prezentat, săptămâna trecută, principalele măsuri și modificări legislative la Codul Rutier propuse în cadrul proiectului „Siguranță în Trafic”. Una dintre principalele noutăți este integrarea într-un sistem național de monitorizare rutieră, e-SIGUR, care a devenit operațional în acest an și care presupune folosirea a peste 700 de camere mobile pentru identificarea abaterilor din trafic. De asemenea, proiectul prevede integrarea camerelor CNAIR și ale administrațiilor locale, pentru a permite procesarea unui volum mare de date în timp real.
Pentru o eficiență crescută, la nivel național a fost înființat un Centru de Monitorizare Automată a Traficului, responsabil cu procesarea constatărilor automate ale abaterilor rutiere. Totodată, pentru a fluidiza procedurile și a degreva polițiștii rutieri de sarcini administrative, se propune simplificarea procesului de sancționare, precum și introducerea conceptului de viteză medie, folosit deja în alte state europene, ca metodă de sancționare a excesului de viteză.
În ceea ce privește parcarea și oprirea neregulamentară, sancțiunile vor fi aplicate direct proprietarului vehiculului, fără aplicarea de puncte de penalizare. Procesul-verbal va fi comunicat printr-un autocolant lipit pe parbriz.
Ce este viteza medie și cum se calculează. Poți primi amendă chiar dacă nu ai fost oprit de poliție
Viteza medie reprezintă o metodă modernă de măsurare a vitezei cu care un autovehicul parcurge un anumit segment de drum. Spre deosebire de radarele clasice, care înregistrează viteza într-un singur punct, această metodă calculează cât timp i-a luat unei mașini să traverseze un tronson bine definit, de la un punct A la un punct B. Pe baza distanței dintre cele două puncte și a timpului parcurs, sistemul determină automat viteza medie cu care s-a circulat.
Spre exemplu, dacă un vehicul parcurge un tronson de 10 kilometri în 5 minute, înseamnă că a avut o viteză medie de 120 de km/h, iar dacă limita de viteză este de 100 de km/h, șoferul a depășit reglementările în vigoare, chiar dacă în apropierea camerelor nu a circulat cu viteză mare. Acest tip de monitorizare este deja utilizat în mai multe țări europene, precum Austria, Olanda, Spania sau Bulgaria.
Prin introducerea acestui sistem și în România, autoritățile urmăresc reducerea numărului de accidente grave, în special pe drumurile naționale și pe autostrăzi, printr-un control mai eficient și echitabil al respectării limitelor de viteză. De asemenea, sistemul are avantajul de a nu putea fi „ocolit” de șoferi întrucât monitorizează comportamentul pe o distanță mai lungă, nu doar într-un punct izolat. Dacă viteza medie depășește limita legală, poți fi sancționat chiar dacă n-ai fost oprit de poliție.
Valabilitatea permiselor
O altă măsură importantă vizează corelarea valabilității permiselor de conducere cu rezultatele evaluărilor medicale. Conducătorii auto sunt încurajați să respecte codurile de restricții medicale, aspect vital pentru siguranța rutieră.
Autoritățile locale vor putea decide condițiile de circulație pe benzile dedicate transportului public, stabilind ce categorii de vehicule pot circula, în ce intervale orare și alte particularități adaptate specificului comunității.
Un element central al proiectului este digitalizarea completă a relației dintre șoferi și autorități prin intermediul unei platforme. Printre funcționalități se numără:
– Transmiterea online a cererilor, notificărilor și documentelor pentru permise auto.
– Vizualizarea digitală a probelor (ex. fotografii cu abaterea).
– Posibilitatea de a preda permisul suspendat virtual prin confirmarea online a perioadei de suspendare.
– Declararea online a accidentelor ușoare (fără victime), cu eliberarea rapidă a autorizației de reparație.
– Notificări prin SMS, e-mail sau aplicație mobilă pentru șoferii înrolați în sistem.
Pentru persoanele care nu au acces la mijloace digitale, vor fi create mecanisme de sprijin și asistență, astfel încât nimeni să nu fie exclus de la accesarea acestor servicii moderne.
O noutate este și propunerea unui mecanism de finanțare a educației rutiere și a sistemelor inteligente de trafic. Fondurile provenite din amenzi plătite voluntar vor fi colectate într-un cont unic și redistribuite astfel:
– Către Ministerul Educației – pentru proiecte de educație rutieră, inclusiv granturi pentru școli.
– Către MAI – pentru dotarea cu sisteme de detecție, centre de control și dezvoltarea platformei.
– Către CNAIR și autorități locale – în funcție de locul comiterii abaterii.
Toate propunerile prezentate fac parte dintr-un proces de consultare publică, deschis cetățenilor, autorităților locale și experților. Obiectivul este adoptarea unor soluții echilibrate, aplicabile și adaptate nevoilor reale din trafic. Proiectul va fi realizat în colaborare cu polițiile locale, administrațiile municipale și alte instituții relevante. Deja a fost transmis Asociației Municipiilor din România pentru consultare. (D.R.)







