Cu o populație de circa 63.000 de locuitori rezidenți, conform recensământului din 2022, municipiul Vaslui se confruntă cu o creștere continuă și semnificativă a numărului de autovehicule – un total de 26.114 la data de 31.12.2024. O analiză a datelor privind mijloacele de transport aflate în evidența primăriei scoate la iveală o realitate îngrijorătoare: raportul dintre numărul de locuitori și cel al autoturismelor sugerează o presiune tot mai mare asupra infrastructurii rutiere și a calității vieții urbane.
Cifrele parcului auto din Vaslui
În prezent, în municipiul reședință sunt înregistrate (conform Primăriei Vaslui):
– 25.309 autovehicule cu motoare termice (benzină și motorină);
– 126 de autovehicule electrice;
– 679 de autovehicule hibrid.
Acestea sunt împărțite astfel:
Persoane juridice
Motoare termice: 5.153
Electrice: 55
Hibrid: 233
Persoane fizice
Motoare termice: 20.156
Electrice: 71
Hibrid: 446
Dacă ne raportăm la populația orașului, rezultă că există aproximativ 41 de mașini la fiecare 100 de locuitori, un indicator care plasează Vasluiul în rândul orașelor cu un parc auto dens.
Ce înseamnă aceste cifre pentru Vaslui?
– Trafic intens și infrastructură suprasolicitată
Creșterea numărului de mașini pune presiune pe arterele principale, multe dintre ele concepute într-o perioadă în care numărul de autovehicule era mult mai redus. În orele de vârf, traficul devine aglomerat, iar găsirea unui loc de parcare este o provocare zilnică.
– Poluare crescută
Cu peste 25.000 de autovehicule cu motoare termice, emisiile de noxe contribuie semnificativ la degradarea calității aerului. Deși numărul vehiculelor electrice și hibride este în creștere (ajungând la 805 unități), acestea reprezintă doar 3% din totalul autoturismelor, insuficient pentru a reduce semnificativ impactul poluării.
Tendințe și perspective
– Creșterea numărului de vehicule hibride și electrice arată o tendință pozitivă spre tranziția ecologică, însă ritmul este încă lent.
– Lipsa infrastructurii adecvate pentru vehicule electrice (stații de încărcare insuficiente) reprezintă un obstacol major în adoptarea acestora.
– O strategie mai eficientă pentru transportul public și promovarea mobilității alternative (biciclete, trotinete electrice, car-sharing) ar putea contribui la descongestionarea traficului.
Revenind, dacă ne raportăm la populație, există aproximativ 41 de mașini la fiecare 100 de vasluieni. Această valoare ne oferă o perspectivă asupra nivelului de motorizare din oraș în raport cu alte localități urbane din România și din lume.
Spre exemplu, Bucureștiul, unul dintre cele mai aglomerate orașe din Europa din punct de vedere al traficului, înregistrează un raport de aproximativ 70 de mașini la 100 de locuitori, ceea ce îl plasează în topul orașelor sufocate de autoturisme. În Cluj-Napoca, un alt oraș cu un ritm alert de dezvoltare, numărul de autoturisme raportat la populație este de aproximativ 55 la 100 de locuitori, reflectând o infrastructură tot mai solicitată. Mutându-ne aproape de noi, Bacăul stă chiar un pic mai bine, cu 40 de mașini la suta de locuitori!
Comparând la nivel internațional, în Paris există în jur de 30 de mașini la 100 de locuitori (!!), iar în Londra, un oraș cu un sistem de transport public foarte bine pus la punct, raportul este de aproximativ 36 de mașini la 100 de locuitori (!!). În schimb, majoritatea orașelor din Statele Unite, unde dependența de autoturism este mai ridicată, depășesc pragul de 80 de mașini la 100 de locuitori.
Statisticile arată că Vasluiul se află într-o zonă intermediară în ceea ce privește nivelul de motorizare. Deși nu a atins încă nivelurile alarmante din marile orașe ale României sau din metropolele americane, tendința de creștere constantă a numărului de autoturisme sugerează că, fără măsuri eficiente pentru dezvoltarea transportului public și a mobilității alternative, orașul ar putea ajunge rapid într-o situație critică din punct de vedere al traficului și al poluării. (D.R.)