Potrivit Codului rutier, cauciucurile de iarnă nu sunt obligatorii de la 1 noiembrie (așa cum prevede legislația în unele state UE), ci chiar și în octombrie (sau în orice altă lună a anului), în cazul în care se circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei.
Toamna care s-a instalat bine de tot prefigurează deja o iarnă care ne va găsi, cu siguranță, la fel de nepregătiți ca și în alți ani, cel puțin la înaltul nivel al autorităților. Având în vedere faptul că pe unele drumuri montane din țară se circulă deja în condiții de iarnă, anvelopele specifice acestui anotimp trebuie să fie pregătite și gata de a fi montate și pe autovehiculele vasluienilor. Mulți șoferi nu cunosc cu certitudine perioada în care montarea acestor cauciucuri este obligatorie.
„Obligativitatea dotării autovehiculelor cu cauciucuri de iarnă nu depinde de un anumit interval de timp, ci de condițiile meteorologice, după cum se precizează în Ordonanța de Guvern 5/2011. Astfel, șoferii trebuie să aibă cauciucuri de iarnă când circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, indiferent de perioada calendaristică”, spun reprezentanții Inspectoratului de Poliție al Județului Vaslui.
Pentru a fi acceptate ca anvelope de iarnă, cauciucurile trebuie să fie inscripționate cu unul dintre simbolurile „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”, cele marcate numai cu inscripția „all seasons” nefiind considerate bune pentru iarnă. Utilizarea anvelopelor de iarnă este obligatorie:
– pe toate roțile, pentru autoturisme și autovehicule comerciale ușoare, cu masa maximă autorizată sub 3,5 tone;
– pe axa (sau axele) de tracțiune, pentru vehiculele destinate transportului de persoane cu mai mult de nouă locuri și a celor destinate transportului de marfă cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone. În lipsa anvelopelor de iarnă, pentru aceste categorii de autovehicule este obligatorie folosirea lanțurilor sau a altor echipamente antiderapante omologate pe axa (sau axele) de tracțiune.
Șoferii care nu au mașinile echipate cu anvelope de iarnă și se deplasează pe drumuri acoperite cu gheață, zăpadă sau polei riscă sancțiuni cuprinse între 9 și 20 de puncte de amendă. În plus, se reține certificatul de înmatriculare al mașinii, care se restituie abia după ce se face dovada că autovehiculul a fost echipat corespunzător, în baza unui document emis de reprezentanții Registrului Auto Român.
Potrivit statisticilor, măsura dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, adecvate vremii, este pe deplin justificată, numărul accidentelor rutiere survenite din această cauză fiind mai mic comparativ cu perioada în care cauciucurile de iarnă nu erau obligatorii. Pe de altă parte, este extrem de important ca anvelopele să fie într-o stare bună, să nu prezinte urme de uzură ori defecțiuni. Sigur că sunt de preferat “gumele” noi, însă mulți șoferi nu își permit achiziționarea acestora, prețul fiind mare, în aproape toate cazurile. Dacă anvelopele second-hand reprezintă opțiunea majorității șoferilor, polițiștii rutieri avertizează că acestea pot avea multe vicii ascunse, costurile pe care le-am putea plăti în cazul în care acestea devin cauza unui eveniment rutier fiind cu mult mai mari decât acelea pe care le-am achita la achiziționarea unui set de cauciucuri noi. (D.R.)







