Vaslui: Zeci de controale și amenzi date de inspectorii de muncă angajatorilor
Începând cu data de 15 Mai 2020, în baza Legii nr.55/2020 a fost instituită starea de alertă pe teritoriul României.
Din data de 18 Mai 2020, inspectorii de muncă din cadrul compartimentelor control muncă nedeclarată și control relații de muncă au reluat activitatea de control având ca obiective principale identificarea și combaterea cazurilor de muncă nedeclarată, precum și verificarea modului de respectare a prevederilor legale din domeniul relațiilor de muncă: timp de muncă și repaus, salarizare, contracte de muncă – încheiere, modificare, suspendare și încetare, ș.a.
Inspectorii de muncă au verificat și modul în care angajatorii au asigurat măsurile de continuitate a activităţii centrelor rezidenţiale de îngrijire şi asistenţă a persoanelor vârstnice, centrelor rezidenţiale pentru copii şi adulţi, cu şi fără dizabilităţi, precum şi pentru alte categorii vulnerabile şi de a stabili programul de lucru al angajaţilor, potrivit art. 19 din Legea nr. 55/2020, fiind verificate un număr de 9 de astfel de centre rezidențiale unde asigurau continuitatea activității 541 de salariaţi.
De asemeni inspectorii de muncă, în luna mai au verificat și modul în care s-a asigurat individualizarea programului de lucru al angajaţilor astfel încât între aceştia să se asigure existenţa unui interval de minimum o oră la începerea şi la terminarea programului de muncă, pe parcursul a minimum trei ore, în tranşe de minimum 20% din personal, fără a afecta durata programului normal de lucru, în cazul angajatorilor cu un număr mai mare de 50 de angajaţi care desfăşoară activitatea în acelaşi spaţiu de lucru. Măsura are în vedere inclusiv spaţiile de lucru cu mai mult de 50 de angajaţi, indiferent dacă salariaţii aparţin unor angajatori diferiţi, fără a afecta durata programului normal de lucru, potrivit art.1, alin.1 lit.m și n din Ordinul comun al Ministrului Muncii și Protecției Sociale și al Ministrului Sănătății nr. 3577/831/2020. Nu au fost constatate deficiențe.
În luna mai la nivelul județului Vaslui au fost efectuate un număr de 94 de controale la 94 de angajatori. Din cele 94 de controale efectuate, 92 de controale au avut ca obiectiv principal identificarea muncii nedeclarate în toate formele ei.
Sancţiuni aplicate
- a) Sancţiuni pentru munca nedeclarată
În acest context în luna mai au fost identificați 11 angajatori care foloseau muncă nedeclarată. Dintre aceștia 7 angajatori foloseau muncă nedeclarată fără încheierea unui contract individual de muncă, 3 angajatori foloseau salariați care aveau contractele individuale de muncă suspendate conform art. 52, alin. 1, lit.c din Codul Muncii -” în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare”, (șomaj tehnic), iar un angajator folosea un salariat cu timp parțial de lucru în afara timpului de muncă repartizat prin contractul individual de muncă cu timp parțial.
Au fost identificate 25 de persoane care prestau muncă nedeclarată, din care 9 persoane nu aveau încheiate contracte individuale de muncă, 1 persoană nu avea transmis contractul individual de muncă în aplicația informatică REVISAL, cel târziu în ziua lucrătoare anterioară începerii activității, 14 persoane aveau contractele individuale de muncă suspendate conform art. 52, alin. 1, lit.c din Codul Muncii, însă au fost identificați la lucru, iar 1 persoană lucra în afara timpului de muncă repartizat prin contractul individual de muncă cu timp parțial. Pentru persoanele identificate că prestau muncă nedeclarată, fără contracte individuale de muncă, pentru cei care nu le-au fost transmise contractele în REVISAL și pentru cei care aveau contractele suspendate, angajatorilor le-au fost aplicate amenzi în valoare de 20.000 lei pentru fiecare persoană, respectiv 10.000 lei pentru cel care lucra în afara timpului de muncă repartizat prin contractul individual de muncă cu timp parțial, valoarea totală a amenzilor pentru munca nedeclarată în luna mai a fost de 510.000 lei.
În urma controalelor efectuate au fost trasate în total un număr de 138 de măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.
În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:
Incepând cu data de 17.03.2020, în temeiul art. 34 din Decretul Președintelui României nr.195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, s-a suspendat efectuarea de controale la angajatori de către inspectoratele teritoriale de muncă, cu excepţia controalelor dispuse de către ministrul muncii şi protecţiei sociale, a celor dispuse de Inspecţia Muncii pentru punerea în aplicare a hotărârilor Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă, a celor necesare pentru a da curs sesizărilor prin care se reclamă săvârşirea unor fapte cu un grad ridicat de pericol social şi pentru cercetarea accidentelor de muncă şi conform Legii nr.55/2020 în perioada stării de alertă din data de 18.05.2020, Compartimentul Control Securitate şi Sănătate în Muncă a început verificările la agenţii economici, privind modul în care sunt respectate şi implementate măsurile dispuse în perioada stării de alertă.
În luna mai 2020, inspectorii de muncă din cadrul Compartimentului Control Securitate şi Sănătate în Muncă au efectuat vizite de inspectie la 67 angajatori şi au încheiat 67 procese verbale de control, fiind constate un număr de 128 de neconformităţi.
In urma vizitelor de inspecţie efectuate de către inspectorii de muncă din cadrul Compartimentului Control Securitate şi Sănătate în Muncă, în luna mai 2020 au fost constatate 6 neconformităţi, acestea fiind, în principal, următoarele:
– echipamentele de muncă (instalaţii de ridicat) sub incidenţa ISCIR nu sunt autorizate la termenele scadente;
– lucrătorii nu sunt informaţi şi instruiţi cu riscurile şi măsurile de securitate specifice activităţii desfăşurate;
– angajatorii nu au impus folosirea măştilor de protecţie şi efectuarea triajului epidimiologic la începutul programului;
– nu sunt respectate cerinţele de securitate în vederea prevenirii electrocutării în utilizarea echipamentelor de muncă acţionate electric;
– echipamentele de muncă nu sunt prevăzute cu dispozitive de protecţie;
– lucrătorii nu sunt examinaţi medical în vederea stabilirii aptitudinii în muncă;
Sancţiuni aplicate
Pentru neregulile constatate au fost sanctionaţi un număr de 65 angajatori, fiind aplicate 128 sancţiuni contravenţionale cu avertisment şi a fost oprit din funcţiune un echipament de muncă(tablou electric) ce prezenta un pericol grav şi iminent de accidentare.
Comunicare, cercetare accidente de muncă şi incidente periculoase
În luna mai 2020 au fost comunicate de angajatori, 4 evenimente, în care au fost implicaţi lucrători.
În luna mai au fost avizate de către Inspecţia Muncii şi I.T.M. Vaslui, 6 dosare de cercetare în urma cărora, au fost înregistrate 5 accidente de muncă care au produs incapacitate temporară. Cauze care au dus la producerea accidentelor de muncă:
- angajatorii nu au asigurat cunoaşterea şi respectarea prevederilor legale în domeniul securitatii şi sănătăţii în muncă ;
- lucrătorii nu au respectat măsurile în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă dispuse de angajatori;
- lucrătorii nu au fost informaţi cu privire la riscurile la care sunt expusi şi la măsurile de prevenire.
- nerespectarea prevederilor legale privind circulaţia pe drumurile publice;
- echipamentele de muncă neconforme.