Primul proiect de mare infrastructură care traversează județul Vaslui, Drumul Expres Tișița – Albița, a fost demarat oficial
Drum de mare viteză în câțiva ani, cu două benzi pe sens, în afara localităților, cu parcări și spații de servicii, cu pasaje, poduri și bretele de intrare / ieșire, pentru a ajunge de la Albița la Tișița în mai puțin de 1 oră și jumătate!
Eforturile constante din ultimii doi ani și jumătate ale deputatului Daniel Olteanu, actual președinte al ALDE Vaslui și vicelider de grup al Camerei Deputaților, dau roade.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis, astăzi, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) și în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) anunțul de participare pentru procedura de atribuire a contractului „Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru Drum Expres Tișița – Albița”.
Drumul de mare viteză Tișița – Albița, votat ca prioritate la nivelul Parlamentului European
Anunțul vine după ce, în luna ianuarie a acestui an, și Parlamentul European a luat o decizie crucială în ceea ce privește tronsonul de Autostradă Tișița – Albița, tronson aflat pe un coridor european TEN-T Comprehensive și a cărui construcție a fost declarată o prioritate europeană pentru programarea 2021-2027.
Termenul de depunere a ofertelor a fost stabilit pentru data de 14 august, iar elaborarea studiului de fezabilitate, care cuprinde trei etape, urmează să se realizeze într-un interval total de 26 luni de la desemnarea ofertantului câștigător, astfel: 1 lună pentru raportul de început, 18 luni studiul de fezabilitate și 7 luni pregătirea documentației de licitație și atribuire a contractului de proiectare și execuție.
„E o satisfacție uriașă pentru mine să văd că un proiect în care am crezut și căruia i-am dedicat cea mai mare parte din activitatea parlamentară de pȃnă acum, a intrat, iată, pe parcursul firesc către realizarea efectivă, după ce, prin Legea Bugetului pe 2019, a primit finanțare pentru etapa de pregătire a documentației tehnice. E un obiectiv de investiții vital pentru vasluieni, pentru întreaga regiune din stânga Siretului, dar și pentru Republica Moldova, un obiectiv care întrunește toate condițiile pentru a fi finanțat cu fonduri europene, mai ales că a fost declarat și asumat de Parlamentul European ca fiind o „prioritate”. Vreau să îi asigur pe vasluieni că, așa cum s-a întȃmplat și pȃnă acum, acest proiect rămȃne prioritar pentru mine și pentru conducerea ALDE, vom face tot ceea ce ține de noi pentru a susține în continuare cauza marilor investiții în infrastructura din județul Vaslui și din Moldova, singurele care pot atenua decalajele regionale. Dacă pentru PNL Vaslui au fost și sunt mai importante obiectivele de investiții din alte județe ale Moldovei, pentru care au organizat inclusiv campanii de strȃngeri de semnături, iar USR Vaslui a votat împotriva vasluienilor chiar la Legea bugetului, în proiectul Tișița – Albița a crezut o mȃnă de oameni, cărora vreau să le mulțumesc și să le transmit că sprijinul lor m-a motivat. Pe de altă parte, am un mesaj și pentru cei care privesc cu foarte multă suspiciune perspectiva de realizare a acestui obiectiv și ar vrea ca panglica de inaugurare să fie tăiată chiar și mȃine. Știu că răbdarea nu e punctul forte al multora, însă răbdarea și insistența mea au făcut ca tronsonul Tișița – Albița să ajungă dintr-un sertar al Ministerului Transporturilor pe masa Guvernului. Experiența ultimilor ani ne arată că, în județul Vaslui, e nevoie să construim temeinic, iar dacă asta înseamnă un orizont de așteptare de cȃțiva ani, pentru mine este acceptabil, date fiind beneficiile pe care le vom avea cu toții, în final”, a declarat deputatul Daniel Olteanu.
Albița, cel mai important punct de frontieră din estul Romȃniei, pentru transportul rutier de mărfuri
Reamintim că tronsonul Tișița – Albița, cu studiu de prefezabilitate realizat în 1998, a avut prevăzut ca termen de finalizare anul 2015, conform unei legi adoptate în 2003. Ulterior, a dispărut din toate documentele oficiale, inclusiv din Master Planul General de Transport, adoptat în 2016, deși se află pe un coridor european TEN-T Comprehensive. După alegerile din 2016, după zeci de interpelări, memorii, adrese, solicitări, amendamente ale deputatului Daniel Olteanu (ALDE, Vaslui), obiectivul a fost inclus la nivel „studiu de prefezabilitate” în Legea bugetului 2019. Punctul de frontieră Albița este cel mai important pentru transportul rutier de mărfuri pe frontiera de est a României, având un trafic dublu față de toate celelalte puncte de trecere a frontierei estice, luate împreună, cu o triplare a traficului în ultimii zece ani și o creștere anuală de 10% în ultimii ani.
„Mă bucur, până la urmă, că acest proiect începe după campania electorală de luna trecută și îl ferim de orice conotații electorale. Mă bucur, de asemenea, că, din ce am reușit să citesc până la această oră, CNAIR dorește un proiect de calitate, cu studii făcute amănunțit, în detaliu, în care calitatea, și nu prețul primează, iar asta arată că și dl. director general Narcis Neaga și-a propus să evite surprizele neplăcute și întârzierile de la faza execuției. Îl asigur de tot sprijinul meu, în limitele parlamentare și politice, pentru a continua demersurile de investiții în infrastructura acestei zone, uitate până acum. Dacă în ceea ce privește ALDE și partenerul de guvernare, PSD, este clară susținerea pentru acest proiect, fac apel la colegii din USR și PNL să nu mai voteze împotrivă și să evite să pună piedici, acum și pe viitor, celei mai importante investiții în infrastructura aceste zone. Votul lor împotrivă este un vot nu doar împotriva vasluienilor și fraților noștri din Republica Moldova, ci și a Uniunii Europene”, a încheiat Daniel Olteanu.