Peste 4.000 de salariați din judeţul Vaslui au fost trimişi în şomaj tehnic. Mai bine de jumătate de cereri depuse au fost greșite
Potrivit datelor furnizate de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă( AJOFM) Vaslui, până în prezent aproape 800 de angajatori au depus cereri pentru acordarea șomajului tehnic conform OUG 30/2020 pentru peste 4.000 de salariati.
“Facem precizarea că mai bine de jumătate din cererile depuse de angajatori au fost greșite și s-a cerut refacerea lor. Cu toate că legea spune că transmiterea incorectă înseamnă neplată sunt contactați angajatorii care retransmit documentele.
Printre cele mai frecvente greșeli putem enumera:
- Data suspendării contractului de muncă în REVISAL nu corespunde cu data suspendării trecută pe cerere;
- Sumele solicitate erau incorecte, numărul de zile pentru care se cere șomajul tehnic era incorect;
- În cereri nu s-a folosit clasificarea ISCED (• ISCED 0 – Educaţia timpurie ISCED 1 – Învăţământ primar • ISCED 2 – Învăţământ gimnazial • ISCED 3 – Învăţământ liceal • ISCED 4 – Învăţământ postliceal Învăţământ superior • ISCED 5 – Învăţământ superior de scurtă durată • ISCED 6 – Licenţă sau nivel echivalent • ISCED 7 – Master sau nivel echivalent • ISCED 8 – Doctorat sau nivel echivalent);
- CNP-ul salariaților pentru care se solicită șomaj tehnic era incorect;
- Pe cereri nu au fost trecute conturile bancare ( deschise la o bancă comercială, așa cum prevede OUG 30/2020) sau au fost trecute incorrect.
Angajaţii AJOFM Vaslui fac o muncă laborioasă verificand CNP cu CNP astfel încât să putem efectua plățile căt mai repede. Pentru fiecare cerere depusă se verifică la Inspectoratul Teritorial de Muncă salariul angajatului şi la ce dată s-a făcut suspendarea contractului de muncă în Revisal.
De asemenea, informăm angajatorii că începând cu 1 mai 2020 descărcarea formularelor ACTUALIZATE și încărcarea documentelor pentru acordarea șomajului tehnic aferente lunii APRILIE 2020 se face NUMAI pe platforma https://aici.gov.ro/, pentru angajații cărora li s-a suspendat temporar contractul individual de muncă din inițiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, cu modificările și completările ulterioare”, a declarat Laura Toporăscu, purtătorul de cuvânt al AJOFM vaslui.
Salariatul aflat în șomaj tehnic va primi 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut, și în perioada de șomaj tehnic îi vor fi achitate CAS, CASS și impozitele aferente.
Pot obține banii pentru șomaj tehnic firmele afectate de starea de urgenţă declarată în urma epidemiei de coronavirus, care au fost nevoite să îşi suspende activitatea şi să îşi trimită angajaţii acasă.
De asemenea, beneficiază de şomaj tehnic şi Persoanele Fizice Autorizate (PFA), întreprinderile individuale, cei cu profesii liberale, sportivii care au contracte încheiate cu cluburile sau cei care obțin venituri din contracte de drepturi de autor.
Angajatorii vor depune o cerere-tip, o declarație pe proprie răspundere și lista angajaților care nu mai pot lucra. Documentele trebuie trimise prin e-mail fie agențiilor județene pentru ocuparea forței de muncă, dacă ajutorul e solicitat de o companie, fie agențiilor județene pentru plăți și inspecție socială, pentru celelalte categorii. Documentele necesare, care se depun și se procesează online sunt: cerere; declarație pe proprie răspundere; lista cu angajații care intră în șomaj tehnic.
Plata fondurilor necesare către angajatori se va face în termen de maximum 15 zile, iar plata angajatorilor către salariații aflați în șomaj tehnic se va efectua în 3 zile.(Mihai IONESCU)