Noi reglementări în domeniul relațiilor de muncă
În perioada 25 – 27 februarie la sediul Inspectoratului Teritorial de Muncă(ITM) Vaslui, precum și la punctele de lucru din Bârlad și Huși, s-a desfășurat acțiunea de informare și constientizare a angajatorilor cu privire la noile reglementări în domeniul relațiilor de muncă, securității și sănătății în muncă în domeniul construcțiilor civile și industriale.
La acțiune au participat din partea ITM Vaslui,Chirvase Gheorghe, inspector șef, Harja Costel, inspector cu atribuții în domeniul securității și sănătății în muncă, Boza Eugen , inspector cu atribuții în domeniul relațiilor de muncă,Badac Aurelia, consilier juridic, din partea Biroului pentru Imigrări Vaslui, comisar de poliție, Gavril Mircea Dan și angajatori din județ.
În ceea ce privește informare în domeniul relațiilor de muncă, obiectivul acțiunii l-a constituit informarea angajatorilor cu privire la noile reglementări în domeniul relațiilor de muncă, clarificarea unor aspecte în ceea ce privește modul de aplicare și de interpretare a acestor prevederi, precum și orice alte modificări aduse legislației din domeniul de competență.
În legatură cu modificările aduse Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri, participanții au fost informați că prin noile modificări legislative au fost restrânse domeniile prevăzute în Clasificarea activităților din economia națională în care se poate presta munca necalificată cu caracter ocazional la: agricultură, vânătoare și servicii anexe- diviziunea 01; silvicultură, cu excepția exploatări forestiere- diviziunea 02; pescuit și acvacultură- diviziunea 03.
De asemenea, participanții au fost informați despre faptul că s-a introdus o limită maximă de zile în ceea ce privește posibilitatea prestării de activități în regim de zilier pentru mai mulți beneficiari, în decursul unui an calendaristic, cu excepțiile prevăzute de lege; au fost informați că un beneficiar nu poate utiliza o persoană în mod continuu în activitățile de tip zilier decât 25 de zile calendaristice, în caz contrar având obligația încheierii unui contract individual de muncă pe perioadă determinată.
Cei prezenți au fost informați că prin completările aduse legii s-a avut în vedere și responsabilizarea persoanelor care desfășoară activitate ca zilieri, în sensul că aceștia pot deveni subiecți activi ai unei fapte contravenționale în situația în care încalcă interdicțiile prevăzute de lege.
S-au adus la cunostința angajatorilor modificările suferite începând cu 1 ianuarie 2019 în ceea ce privește salariul de baza minim brut pe țară garantat în plată, astfel cum este reglementat de HG nr. 937 din 7 decembrie 2018. S-a punctat faptul că prin această hotarare s-a stabilit un salariu de bază minim superior în cazul personalului încadrat pe funcții pentru care se prevede nivelul de studii superioare, cu vechime în muncă de cel puțin un an în domeniul studiilor superioare. Întrucât prin hotararea menționată au fost stabilite două niveluri diferite ale salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, participanții au fost informați în legătură cu modul în care se determină toate drepturile și obligațiile stabilite de lege raportat la acestea.
Discuții au avut loc și în legatură cu salariul minim garantat în plată în domeniul construcții, făcându-se o clarificare în ceea ce privește aplicabilitatea prevederilor art.71 alin.1 din OUG nr. 114/2018, participanții fiind informați că dispozitiile menîionate sunt aplicabile tuturor salariaților angajatorilor care desfășoara activități în sectorul construcții, în domeniile de activitate prevăzute la art.66 pct.1 lit.a) din același act normativ. S-a încercat și clarificarea modului de aplicare a dispozițiilor menționate în situația în care un angajator este autorizat să desfășoare activitate în mai multe domenii de activitate, printre acestea incluzându-se și domeniul construcțiilor.
După acțiunea de informare și clarificare cu privire la noile reglementări, s-a răspuns întrebărilor adresate de participanți în legatură cu încheierea, modificarea, suspendarea și încetarea contractului individual de muncă, înregistrarea în registrul general de evidență a salariaților și termenele de transmitere a acestora, ucenicia la locul de muncă, contracte colective de muncă, etc.
Reprezentantul Biroului pentru Imigrări Vaslui a prezentat celor prezenți prevederile legale cu privire la angajarea în muncă a străinilor pe teritoriul României în contextul ultimelor modificări legislative, precum și în ceea ce privește drepturile și obligațiile ce le revin în calitate de angajatori.
Au fost prelucrate prevederile actelor normative cu incidența în acest domeniu, respective OUG nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, și Ordonanța nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul țării.
La finalul ședintei de instruire au fost reamintite persoanele de contact din cadrul celor două instituții, persoane care pot da lămuriri angajatorilor în legatură cu eventualele neclarități apărute în rândul angajatorilor care doresc să folosească forța de muncă a străinilor pe teritoriul României precum și în toate domeniile de competență.