Măsuri propuse de Comisia de reglementare a circulației pe drumurile publice în Municipiul Vaslui
Comisia de reglementare a circulației pe drumurile publice în Municipiul Vaslui, denumită în continuare <<Comisia>>, este o comisie de specialitate înființată prin Dispoziția Primarului Municipiului Vaslui nr.544/17.10.2018, având competență de analizare, stabilire și aprobarea măsurilor privind fluidizarea circulației și creșterea siguranței rutiere din municipiul Vaslui.
Începând cu data de 17.10.2018, în întâlnirile de lucru organizate, Comisia a avut ca temă analizarea și instituirea măsurilor necesare privind fluidizarea traficului și siguranța circulației pe drumurile publice. În scopul formulării unor propuneri eficiente, membrii Comisiei s-au deplasat în teren pentru a stabili situația de fapt cu privire la problemele generate de supraaglomerarea traficului în municipiu, precum și lipsa locurilor de parcare. De asemenea, printr-un anunț publicat în media locală și pe web-site-ul Primăriei Municipiului Vaslui, cetățenii au avut posibilitatea de a formula sugestii și de a expune opinii cu privire la problemele menționate anterior.
În activitățile desfășurate, membrii comisiei au avut în vedere corelarea cu prevederile din Politica de Parcare pentru Mobilitate urbană a municipiului Vaslui aprobată prin HCL nr. 190/21.12.2018, precum și armonizarea măsurilor cu cele propuse a fi implementate prin Politica de Parcare.
Din statisticile existente, la jumătatea lunii octombrie 2018 (sursa: Serviciul Finanțe Publice Locale) numărul mijloacelor de transport din municipiul Vaslui aflate în evidență este de 22.279 (17.486 – la persoane fizice ṣi 4.793 – la persoane juridice). La acestea se adaugă ṣi cele aflate în tranzit.
În aceste condiții, infrastructura existentă poate fi utilizată mult mai eficient, punând accent pe mijloacele de transport mai puțin poluante și favorizând liniile de transport inter-modal. Apare astfel necesitatea adoptării unei politici coerente care să încurajeze utilizarea transportului public în oraș.
În urma activităților desfășurate în teren, membrii comisiei au constatat următoarele:
– reglementarea circulației în Municipiul Vaslui se realizează în principal prin indicatoare rutiere ce stabilesc prioritatea de trecere prin intersecție, dar și prin sensuri giratorii sau intersecții semaforizate. În municipiul Vaslui există un număr de 8 sensuri giratorii și 4 intersecții semaforizate;
– aglomerarea traficului în zona centrală a orașului, aceasta datorȃndu-se, în mare parte prezenței instituțiilor publice (administrative, de învățământ, de petrecere a timpului liber) și economice (piețe alimentare, în mare parte). O altă zonă, care generează trafic crescut, este nordul orașului Vaslui, unde, pe lângă instituții publice (Spitalul Județean), se regăsesc numeroși agenți economici;
– zone caracterizate de aglomerarea agenților economici sunt cele din Zona Gării – Bd. Republicii și str. Gării, de pe strada Podul Înalt și de la intersecția str. Călugăreni cu Șoseaua Bacăului. Traficul pe arterele principale care fac legătura cu aceste zone este mai crescut față de celelalte străzi;
– cele mai aglomerate intersecții din municipiu sunt cele dintre: str. Traian și str. Ștefan cel Mare; str. Ștefan cel Mare- str. Hușului și Victoriei; str. Decebal și Ștefan cel Mare (zona Centrul de Afaceri); str. Ștefan cel Mare – str. Slt. Ioanesei Adrian; str. Traian și str. Călugăreni.
Intersecțiile semaforizate funcționează cu program fix, în majoritatea cazurilor cu o structură a fazelor și o alocare a timpilor de verde care conduc la timpi de așteptare foarte mari, mai ales la orele de vârf (peste 10 vehicule în așteptare).
Conform PUG, în municipiul Vaslui există 9 intersecții complexe generatoare de disfuncționalități în trafic, pe str. Călugăreni, Ceramica, Traian, Ștefan cel Mare, Decebal, Republicii și Donici. Alte 6 intersecții complexe au fost prevăzute cu sensuri giratorii, mai ales pe str. Călugăreni, Traian, Ștefan cel Mare și Decebal;
– congestia traficului și formarea de blocaje temporare este determinată atât de capacitatea redusă a arterelor de circulație, cât și de existența autovehiculelor parcate în lungul străzilor (de ex. în cazul str. Traian, Bd. Republicii, str. Ștefan cel Mare, str. Hușului, str. Călugăreni, str. Mareșal Constantin Prezan etc.). Parcajele amenajate se dovedesc a fi insuficiente, staționarea autovehiculelor în lungul străzilor fiind prezentă atât în zonele rezidențiale, cât și în cele comerciale.
Pe baza constatărilor din teren, membrii Comisiei au stabilit ca direcții de lucru următoarele domenii:
- Instituirea de sensuri unice;
- Instituirea de restricții privind staționarea, oprirea, parcarea autovehiculelor;
- Suplimentarea și revizuirea marcajelor rutiere;
- Fluidizarea traficului prin instituirea de noi sensuri giratorii;
- Restricționarea accesului în anumite intervale orare pentru autovehiculele care aparțin școlilor de șoferi și firmelor colectoare de deșeuri;
- Stabilirea programului de aprovizionare a agenților economici care își desfășoară activitatea în zona centrală, precum și instituirea obligativității acestora de a se aproviziona prin căile de acces secundare (special destinate aprovizionării);
- Creșterea fluidizării traficului dar și a gradului de siguranță a pietonilor prin eliminarea sau înființarea unor treceri de pietoni, acolo unde se impune;
- Reducerea vitezei autovehiculelor în apropierea trecerilor de pietoni prin montarea unor limitatoare de viteză (denivelări), în zone cu flux pietonal ridicat;
- Analizarea propunerilor primite în urma consultării publice cu privire la îmbunătățirea condițiilor de trafic rutier și a parcărilor.
Comisia propune adoptarea următoarelor măsuri corespunzătoare fiecărui domeniu stabilit anterior:
- Instituirea de sensuri unice prin semnalizare corespunzătoare, astfel:
– str. Avântului, de la N (str. Vasile Alecsandri) la S (str. M-șal C-tinPrezan); pe aleea din str. Avântului către monumentul Eroilor,se va circula în ambele sensuri;
– din dreptul bl. nr. 363 de pe str. Feroviari către str. Gării (O.P.2), cu ieșire obligatoriu la dreapta, în str. Gării;
– str. Podurilor, începând din zona dintre Școala Alexandra Nechita și bl. 355, pe lângă malul drept al pârâului Delea – în amonte, până la intersecția cu str. Păcii;
– pe str. dintre bl 356-362, dinspre str. Feroviari către str. Păcii;
– pe str. dintre bl 363-364, dinspre str. Păcii către str. Feroviari (pe lângă Termprod);
– aleea de intrare pe lângă bl. 354 cu ieșire în str. Păcii, pe lângă bl. 353;
– aleea ce leagă str. Donici cu str. Călugăreni, pe sensul de coborâre, până în zona parcării dintre blocurile 11 ṣi 13;
– pe str. Dobrogeanu Gherea, pe sectorul de drum dintre str. P. Curcanu către str. Frunzelor;
– str.Peneș Curcanu, către str. Mihai Viteazul prin fața bl. 275 (Automoment);
– str. Petru Rareș către str. M. Viteazul, circulația urmând a se face dinspre str. Petru Rareș către str. M. Viteazul;
– str. M. Viteazul către str. Peneș Curcanu prin fața bl. 228;
– între blocurile A1 și A2 circulația se va desfășura de la N la S, dinspre blocul Goscom, paralel cu str. M. Kogălniceanu, până la colțul blocului A2 iar pe tronsonul de alee dintre parcul Donici și capătul de S al bl. A1 circulația se va desfășura pe ambele sensuri;
– din str. Spătar Angheluță către str. Costache Negri, până la Centrul de zi „Bucuria”;
– str. București pe sectorul dintre str. Spitalului și str. Ardealului, circulația urmând a se face de la N la S;
– str. Bucovinei pe sectorul dintre str. Ardealului și Logofăt Tăutu, circulația urmând a se face de la N la S;
– str. Zimbrului,pe sensul de coborâre, dinspre intersecția cu str. Dragoș Vodă, din partea de N-V a blocului 328 până în dreptul blocului 326; urcarea se va face prin spatele blocului 329 către strada Dragoș Vodă.
Prin această măsură, impunând circulația pe un singur sens, se vor crea aproximativ 450 locuri de parcare,de regulă, pe partea stângă a străzilor respective.
- Instituirea de restricții privind staționarea, oprirea, parcarea autovehiculelor
Poliția Locală Vaslui cât și IPJ Vaslui vor întreprinde în continuare măsuri cu privire la respectarea regulilor de bază (obligații) pentru opririle și staționările în apropierea trecerilor de pietoni, restricționări legale înainte și după intersecții, stații mijloace de transport în comun, etc.
Oprirea va fi interzisă pe următoarele sectoare de drum:
– str. Dragoș Vodă, de la str. Traian până la intersecția cu str. Dr. Ghelerter;
– str. Dr. Ghelerter de la intersecția cu str. Dragoș Vodă, pe partea dreapta pe o distanță de 25 m, inclusiv marcaj cu linie continuă;
– capătul de N al străzii Dimitrie Sturdza, pe sectorul de alee delimitat de bl 131 și str. V Alecsandri;
– intersecția Spiru Haret cu ing. Badea Romeo pânăȋn dreptul intrării băncii OTP;
Staționările vor fi interzise pe străzile:
– str. Biruinței, de la Școala Vasile Alecsandri până în str. Republicii, pe ambele sensuri;
– intersecția str.Bucovinei cu str. Ardealului până în str. Ștefan cel Mare;
– str. Păcii, de la str. Feroviari până la Republicii;
iar, ca o condiționalitate derivând din prevederile Ghidului specific al Axei Prioritare 4, Obiectivul specific 4.1 ALPOR 2014-2023, program finanțator pentru proiectul „Extinderea rutelor, traseelor și stațiilor pentru transportul public de călători”, staționarea va fi interzisă pe următoarele trasee ale mijloacelor de transport în comun, astfel :
- a) Depou (str. Ceramica 3 – azi DAPTO) – Metalurgiei – șoseaua Bacăului – capăt fosta Moldosin – întoarcere:
– pe toată artera de comunicație, pornind de la Depou până la intersecția cu DN2F (zona caselor sociale);
– de la intersecția DN2F cu Metalurgiei până la punctul de întoarcere;
- b) Pe tronsonul Crucea Gării -> sensul giratoriu din intersecția străzilor Traian – Călugăreni și Alecu Donici, staționarea va fi interzisă întrucât circulația pe banda 1 va fi destinată exclusiv transportului în comun.
- Suplimentarea și revizuirea marcajelor rutiere
Pe străzile cu sens unic, staționarea va fi permisă, de regulă, pe partea stângă a sensului de mers, dacă trama stradală permite acest lucru, drumul fiind marcat și semnalizat corespunzător pentru parcare longitudinală. Se vor instala indicatoarelerutiere corespunzătoare, rezultate din noua configurare a traficului.
La nivelul municipiului, se vor lua măsuri pentru implementarea marcajelor rutiere conform prevederilor OUG. nr. 195/2002.
Se va avea în vedere suplimentarea semnalizării rutiere cu indicatoare, a intersecțiilor semaforizate.
- Fluidizarea traficului prin instituirea de noi sensuri giratorii
Se propune înființarea de noi sensuri giratorii după cum urmează:
– Intersecția str.Metalurgiei cu DN 2F și str. Mihail Sadoveanu, în zona locuințelor sociale;
– Intersecția str. Traian cu str. Mihai Viteazul și str.Andrei Șaguna;
– Intersecția str. Slt. Ioanesei Adrian cu str. Ștefan cel Mare, cu aplicare după expirarea termenului de garanție pentru lucrările efectuate prin proiectul PIDU, până la acel moment existând posibilitate semaforizării;
– Intersecția str. Ștefan cel Mare cu str. Victoriei și str. Hușului, cu aplicare după expirarea termenului de garanție pentru lucrările efectuate prin proiectul PIDU
- Restricționarea accesului în anumite intervale orare pentru autovehiculele care aparțin școlilor de șoferi, și prestatorilor de servicii de salubritate
Studiul de trafic arată că aglomerările în trafic la nivelul municipiului Vaslui se produc în intervalele orare 07.00 ÷ 09.00, respectiv 15.00 ÷ 17.00, în zilele lucrătoare, predominant în zonele cuprinse între străzile:
– Ștefan cel Mare,între sensurile giratorii „ICIL” -> „Crucea Gării” -> „Vasflor” și retur;
– Victoriei -> Nicolae Iorga -> Alecu Donici -> Traian ->Republicii și retur.
Pentru descongestionarea traficului în zona centrală, Comisia propune restricționarea accesului în aceste intervale orare pentru autovehiculele care aparțin școlilor de șoferi, mașini de aprovizionare, respectiv cele de colectare deșeuri.
Pentru reglementarea accesului în zona centrală a autovehiculelor aparținând școlilor de șoferi, în intervalele orare sus-menționate, se va solicita un aviz de la Biroul Rutier din cadrul Poliției Municipiului Vaslui.
- Stabilirea programului de aprovizionare a agenților economici care își desfășoară activitatea în zonele străzilor prezentate la pct. 5, precum și instituirea obligativității acestora de a se aproviziona prin căile de acces secundare (special destinate aprovizionării acolo unde acestea există)
Se va reglementa modul și programul de aprovizionare a agenților economici care își desfășoară activitatea în zona centrală. În acest sens, ca măsură suplimentară, Biroul Comercial din cadrul Primăriei Municipiului Vaslui va face mențiune despre acest aspect în cuprinsul autorizațiilor de funcționare.
- Creșterea fluidizării traficului dar și a gradului de siguranță a pietonilor prin eliminarea sau înființarea unor treceri de pietoni, acolo unde se impune.
– desființarea trecerii de pietoni de pe str. Traian la intersecția cu Dragoș Vodă, din dreptul bl. 328;
– desființarea trecerii de pietoni de pe str. Republicii din dreptul blocurile 350-367;
– pe arterele principale, în zona intersecțiilor, se propune desființarea câte unei treceri de pietoni (una din cele două care traversează artera principală), celelalte două (care traversează arterele secundare)vor rămâne funcționale. Măsura are termen mediu de aplicabilitate;
– Se va analiza în continuare oportunitatea înființării de treceri de pietoni în zone ce necesită acest lucru.
- Reducerea vitezei autovehiculelor în apropierea trecerilor de pietoni prin montarea unor limitatoare de viteză fizice (denivelări), în zone cu flux pietonal ridicat, cu prioritate în zonele: Liceul Ion Mincu; Liceul Ștefan Procopiu; Școala gimnazială Mihai Eminescu; Spitalul Județean de Urgență Vaslui.
- 9. Analizarea propunerilor primite în urma consultării publice cu privire la îmbunătățirea condițiilor de trafic rutier și a parcărilor
În perioada 26.11 – 07.12.2018 a avut loc o consultare publică a cetățenilor,care au avut posibilitatea de a formula sugestii și de a expune opinii cu privire la problemele menționate anterior.
Un număr de 15 cetățeni au răspuns solicitării, formulând propuneri, care au fost analizate în comisie iar o bună parte din ele au fost incluse în măsurile propuse.
Din analizele efectuate au mai rezultat o serie de măsuri necesare cu caracter general după cum urmează:
– Instituirea de parcări cu plată în zona centrală (sistem de plată prin automate de parcare, prin sms, card, etc);
– Identificarea de suprafețe noi de teren pentru a fi amenajate ca parcări și realizarea acestora suprateran sau subteran;
– Intensificarea acțiunilor de identificare și ridicare a mașinilor abandonate/ fără proprietar parcate pe domeniul public;
– Încurajarea deplasării cetățenilor cu biciclete sau alte mijloace de transport alternative prin extinderea pistelor de biciclete și implementarea altor facilități conexe necesare;
– Autovehiculele care aparțin agenților economici cu domiciliul fiscal pe raza mun. Vaslui, ai căror angajați desfășoară activitatea pe raza mun. Vaslui, vor fi parcate la sediile principale/secundare ale firmelor de care aparțin (de regulă pe domenii private). Pentru implementarea acestei măsuri, Biroul Comercial din cadrul Primăriei Municipiului Vaslui, va face mențiuni în autorizațiile defuncționare care vor fi eliberate agenților economici cu reședința fiscală pe raza municipiului Vaslui.
– În scopul utilizării eficiente a locurilor de parcare se impune evacuarea și direcționarea autovehiculelor expuse spre vânzare în locuri special amenajate;
– Indicatoarele de semnalizare a stațiilor de taximetre vor fi completate cu informații privind numărul maxim de locuri destinate acestei activități;
Măsurile care implică modificări ale structurii traficului, vor face obiectul unor proiecte individuale ce vor fi supuse avizării organelor competente.
Propunerile Comisiei care se vor materializa în măsuri aplicabile,ce vor fi implementate etapizat, după identificarea surselor de finanțare.
Comisia își va continua activitatea prin analize efectuate periodic asupra situației generale a traficului din municipiul Vaslui dar și a aspectelor particulare apărute inclusiv prin recepționarea și analiza propunerilor transmise de cetățeni, actualizând prezentul plan de măsuri.